Herdenking van meidagen in 1940 en capitulatie van Nederland

30 april 2024, 12:45
Het capitulatiemonument bij het voormalig schoolgebouw aan Rijksstraatweg 101.

Op woensdag 15 mei worden in Rijsoord de meidagen in 1940 en de capitulatie van Nederland in de oorlog met Duitsland herdacht.

De herdenking vindt plaats rondom het voormalig schoolgebouw aan de Rijksstraatweg, de plek waar op 15 mei 1940 de capitulatie werd getekend. In zowel de ochtend als middag is er een programma waarin wordt stilgestaan bij deze historische gebeurtenissen.

Het ochtendprogramma vindt plaats in het naastgelegen kerkgebouw. Pim Monné, van het Mobilisatiemuseum, houdt een lezing over de mobilisatie in de jaren 1939 en 1940. Daan Kaasjager, bestuurslid van Stichting Bombardement Moerdijkbrug, houdt de tweede lezing over het bombardement op de Moerdijkbrug op 13 mei 1940. Havo 4-leerlingen van het Gemini College sluiten aan bij de lezingen. Wethouder Peter Meij opent het ochtendprogramma.

De officiële herdenking vindt aan het einde van de middag plaats bij het capitulatiemonument. Burgemeester Marco Oosterwijk en kinderburgemeester Maya van den Ham zullen allebei afzonderlijk spreken. Daarna leggen ze gezamenlijk een krans bij het monument, met daaropvolgend een minuut stilte.

Iedereen is welkom om aan te sluiten bij zowel de lezingen in de ochtend, als bij de officiële herdenking in de middag. Het programma in de ochtend start om 10.15 uur. Om 10.30 uur opent wethouder Meij het programma dat duurt tot 12.00 uur. De officiële herdenking start om 16.00 uur en duurt een uur.

Het is de eerste keer dat de gemeente Ridderkerk deze herdenking zelf organiseert. De gemeente is sinds 1 december 2023 officieel eigenaar van het voormalig schoolgebouw, waarin de afgelopen jaren een museum werd opgebouwd. De gemeente wil het verhaal over de meidagen van 1940 en de uiteindelijke capitulatie in Rijsoord, blijven vertellen en doorgeven aan toekomstige generaties.