Niet alleen verkopen, maar vooral adviseren

Bij kantoorartikelen denk je als eerste aan bureaus, pennen en printpapier. Toch komt er volgens de eigenaren van Den Otter Kantoorpartners heel wat meer bij kijken. “We krijgen bijna elke dag de vraag: ‘Oh, doen jullie dat ook?”
Een kantoorboekhandel, daar begint het verhaal van Den Otter Kantoorpartners negentig jaar geleden mee. De grootouders van mede-eigenaar Andre van der Linden openden de zaak in 1933 aan de Ringdijk. “Op 14 juli trouwden ze, op 15 juli ging de winkel voor het eerst open”, glimlacht André.
Advies
In die negentig jaar is de kantoorboekhandel veranderd naar een webshop met een brede klantenkring. Waar voorheen particulieren en ondernemers naar de winkel kwamen voor nieuwe kantoorbenodigdheden, is het pand nu een kantoor. Van daaruit wordt de webshop voor de zakelijke markt beheerd.
Waar je als klant bij een webshop amper persoonlijk contact hebt met het bedrijf, is dat bij Den Otter het tegenovergestelde. Op aanvraag geeft Andre met mede-eigenaar Ron den Boef bedrijven graag advies. Dat gaat vaak verder dan over specifieke producten. Hoe kan het bedrijf zijn kantoor toekomstbestendig inrichten? Ron: “Soms geeft een klant ons de sleutel en zegt dan: ‘Maak er wat moois van’.”
Dat kan een bestaand pand zijn waar al 25 jaar niets aan gedaan is, maar ook een splinternieuw pand dat Ron en Andre mogen inrichten. Van vloerbedekking tot verlichting, van prullenbak tot whiteboard. “Duurzaamheid vinden we daarin het belangrijkst. Als de klant wil dat het vijftien jaar meekan, dan zorgen we ervoor dat dat echt mogelijk is. En als dat niet kan binnen hun budget, dan geven we dat eerlijk toe.”
Huiselijk
Tijdens het eerste gesprek stelt Ron allerlei vragen om het hele plaatje in beeld te krijgen. “We denken vanuit concepten. De belangrijkste vraag is: welke uitstraling past bij het bedrijf?” Vaak hebben hun klanten al ideeën, maar de heren helpen graag met het maken van keuzes die ook gericht zijn op de lange termijn. Ron: “Tijdens de coronaperiode moesten veel mensen thuiswerken. Bedrijven merken dat zij de sfeer van thuis ook graag op kantoor willen.”
Met sfeerverlichting, planten en bijvoorbeeld een biljarttafel om even wat anders te doen dan achter de computer te zitten, proberen Andre en Ron elk kantoor een huiselijke sfeer te geven. “Vroeger had je alleen maar rijen bureaus waar medewerkers op typemachines aan het slaan waren. Nu staat ontmoeting veel meer centraal. We bouwen bijvoorbeeld een ‘mancave’, met een bar en een spelcomputer waar medewerkers elkaar in de pauze of na werktijd kunnen ontmoeten.”
Andre pakt een boekje met daarin 3D-ontwerpen dat hij en Ron voor een bedrijf hebben gemaakt. Op de foto’s staat het complete ontwerp, met planten en al. Hij wijst naar een keuken. “De keukens die we tegenwoordig bij bedrijven plaatsen, zijn mooier dan die bij mij thuis.” Voor het verbouwen hebben Ron en Andre een compleet projectteam met elektriciens, stoffeerders, interieurbouwers en een loodgieter. “We hebben echt een club waar we de toekomst mee aan kunnen”, zegt Ron.
Ron en Andre hebben in de 32 en 44 jaar dat ze dit werk doen geen enkel moment spijt gehad om begin jaren nul een webshop te starten. “Toen we begonnen stond er nog ‘https://’ voor de URL op de bus. Ook als we terugkijken naar offertes van tien jaar terug moeten we enorm lachen. We zijn veel professioneler geworden.”
Op de website van Den Otter vindt u meer informatie. Heeft u als ondernemer vragen aan de gemeente? Neem dan contact op met de bedrijfscontactfunctionarissen.