Veteranendag weer op het Koningsplein

8 juni 2023, 09:00
De bekende TRIS-voertuigen maken rondritten door Ridderkerk.

Na drie jaar noodgedwongen ‘coronapauze’ vindt zaterdag 17 juni de jaarlijkse Ridderkerkse Veteranendag in oude vorm weer plaats. Iedereen is vanaf 13.00 uur welkom om het feestelijke programma op het Koningsplein mee te maken.

Met de Ridderkerkse Veteranendag willen we waardering tonen voor alle veteranen, oud en jong. Ook wil het Veteranencomité hiermee de bekendheid met de veteranen vergroten.
In de afgelopen jaren is de plaatselijke Veteranendag met veel enthousiasme ontvangen door de veteranen, hun partners en inwoners. Ook actief dienende militairen die op missie zijn geweest zijn uitgenodigd. Ook zij hebben de veteranenstatus. Dat is geregeld in de Veteranenwet van 2013.

Dichtbij

“De Russische inval in Oekraïne heeft het begrip ‘oorlog’ voor velen, veteraan of niet, ineens heel dichtbij gebracht. Voor veel veteranen roepen de beelden herinneringen op aan de eigen inzet. Maar ook vragen, frustraties en onmacht. Juist dan is het belangrijk elkaar te ontmoeten”, zegt Jan-Paul Apon, voorzitter van het Veteranencomité.
Burgemeester Marco Oosterwijk sluit zich daar graag bij aan. “Veteranen kom je elke dag tegen op straat, de gewone man of vrouw, zonder uniform. Maar het zijn wel mensen die zich korter of langer geleden hebben ingezet voor vrede en veiligheid hier en elders. Het is onze plicht goed voor deze vrouwen en mannen te zorgen en hen respect en waardering te tonen.’’

Programma

Het veteranencomité trekt dit jaar alles uit de kast om er een extra mooie editie van te maken. Van 13.00 tot 16.30 uur zijn er verschillende optredens op het Koningsplein. De middag begint met een concert van de muziekvereniging Harpe Davids. Er is een optreden van de Band of Four Brothers. De TRIS-legervoertuigen verzorgen leuke ritjes door Ridderkerk. Kinderen kunnen zich laten schminken. En men kan genieten van een gratis zakje friet. Zanger Guus Bok sluit het programma af.