Vooruitkijken, voorkomen en oplossen: dat doet Justspark

De kleine buurtwinkel waar de wijk samenkomt en grote, markante bedrijven. Starters met een creatief idee en ondernemers die onvermoeibaar doorzetten. Stuk voor stuk verrijken zij Ridderkerk met hun passie, ambacht en ondernemerszin. Zij geven Ridderkerk ‘smoel’. Hier leest u hun verhaal.
‘Slimme IT-oplossingen gewoon in mensentaal’, zo luidt de slogan van Justspark. Het Ridderkerkse bedrijf, gerund door Goran Grcic, is de IT-afdeling voor allerlei organisaties. Justspark beheert de Informatie Technologie (IT) van zo’n tienduizend werkplekken.
Organisaties kunnen de technologische ontwikkelingen van deze tijd maar moeilijk bijbenen, volgens Grcic. “Wij ontzorgen onze klanten als het gaat om alles rondom netwerken, computers, printers en telefoons. Zodat zij zich kunnen focussen op waar ze echt goed in zijn, hun echte werk.”
IT
Het bedrijf, gevestigd op bedrijventerrein Donkersloot, biedt zijn IT-diensten aan bij bedrijven die tussen de vijftig en duizend werkplekken hebben. Ook veel bibliotheken weten hun weg te vinden naar het bedrijf. “Mensen komen vaak pas in aanraking met IT als er iets fout gaat met een computer of een systeem. Wij helpen bedrijven dit juist te voorkomen.”
Goran Grcic begon in 1997 met het bouwen van websites voor bedrijven onder de naam Graficom. Al snel verlegde de ondernemer zijn focus van websites naar IT. Uit onderzoek bleek dat de naam Graficom geen associatie opriep met IT. Dus werd er gezocht naar een andere naam.
In 2022 veranderde de naam daarom naar Justspark. “We hebben een Rotterdamse mentaliteit, doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Vandaar de ‘Just’. En als wij ons werk goed doen, zijn wij de katalysator voor bedrijven om te groeien. Wij zijn de ‘spark’ die dat mogelijk maakt.” Het bedrijf focust zich op vier branches: de innovatieve industrie, bibliotheken, musea en archieven en zorg en welzijn.
In het kantoor hangt een tv-scherm met een overzicht van klanten. De naam van een bibliotheek is roodgekleurd: zij hebben last van een storing. “Ons doel is dat klanten zo weinig mogelijk ‘downtime’ hebben. Dat is de tijd waarin een computersysteem niet beschikbaar is. Door vooruit te kijken, kunnen wij incidenten voorkomen en een oplossing bieden voordat onze klanten er echt last van krijgen”
Kennis overdragen
Problemen oplossen en voorkomen is niet de enige manier waarop Justspark ontzorgt. Met een eigen Research en Development-afdeling volgt het bedrijf alle ontwikkelingen op IT-gebied op de voet. “Een aantal klanten betaalt ons extra om voor hen specifiek te kijken waar kansen liggen. Maar we dragen onze kennis ook regelmatig over aan ons hele netwerk.”
Twee weken geleden bijvoorbeeld organiseerde Grcic met zijn team een kennisavond. “Een belangrijk onderwerp was kunstmatige intelligentie. Bij de ingang van het hotel waar we dit organiseerden, hadden we robot Sparkie neergezet. Dat is een leuk en praktisch voorbeeld van hoe bedrijven kunstmatige intelligentie kunnen toepassen. Aanwezigen konden aan Sparkie allerlei vragen stellen en hij kon hen bijvoorbeeld het toilet wijzen.”
De robot is niet alleen handig bij evenementen, maar staat ook bij verschillende bibliotheken door het hele land. “Als je een boek hebt gelezen en op zoek bent naar een boek dat daarop lijkt, kan hij een paar titels noemen en je begeleiden naar de juiste boekenkast.”
Ondanks de zorgelijke ontwikkelingen in de economie, waaronder het grote personeelstekort, kijkt Goran Grcic optimistisch naar de toekomst van zijn bedrijf en dat van zijn klanten. “Met het delen van kennis zijn we ervan overtuigd dat het beter is om elkaar omhoog te helpen dan er alleen voor te gaan.”
Contact
Heeft u als ondernemer vragen aan de gemeente? Neem dan contact op met de bedrijfscontactfunctionarissen:
Dennis Rietveld:
E-mailadres: d.rietveld@ridderkerk.nl
Telefoonnummer: (0180) 698 296 of 06 – 1500 4641
Mieke Jochims:
E-mailadres: m.jochims@ridderkerk.nl
Telefoonnummer: (0180) 451 711 of 06 – 2382 1554