Steeds meer deelscooters worden op de juiste manier geparkeerd, maar dat moet nog beter. Daar zijn nieuwe afspraken over gemaakt met aanbieder GO Sharing.

De overlast rond het centrum is aangepakt door de servicegebieden daar een stuk kleiner te maken. Ook zijn er nu meer parkeervakken. In het grootste deel van het centrum is het nu onmogelijk een deelscooter achter te laten. De locaties zijn strategisch gekozen, zodat de bereikbaarheid wel goed blijft. Bij de Schans is een kleine locatie toegevoegd, om de overstap naar of van het pontje beter te maken.  

Gratis rijminuten

GO Sharing communiceert via de app over de juiste manier van parkeren. Dat gebeurt via een InApp-melding die gebruikers moeten wegklikken. Daarnaast wil de aanbieder goed parkeergedrag belonen met gratis rijminuten. Bij foutgeparkeerde scooters en een ophoping krijgen klanten tot vijftig procent op de huur.

De controles zijn aangescherpt van dertig naar negentig procent. Gebruikers moeten na iedere rit een foto maken: Staat de scooter op de juiste plek en is er geen schade? Veel gebruikers die een waarschuwing ontvangen, passen hun parkeergedrag aan omdat daarna een boete volgt.
GO Sharing onderzoekt momenteel hoe tevreden gebruikers zijn. De resultaten hiervan worden op een later moment gedeeld.

Beter bereikbaar

Wethouder Peter Meij: ”De deelscooters zijn echt een aanvulling voor inwoners en bezoekers. Ridderkerk is beter bereikbaar. De scooters zijn een uitkomst voor delen van Ridderkerk die met openbaar vervoer minder goed bereikbaar zijn, zoals bedrijventerreinen. En het is een schone manier van verplaatsen, de scooters zijn elektrisch.”

Het aantal gebruikers groeit iedere maand. De deelscooters worden veel gebruikt als onderdeel van een reis. De ritten van het (bus)station naar werk en terug zijn populair. We zien toekomst in deelvervoer. Daarom passen we onze lokale regelgeving aan: we willen aanpassingen aan de APV doen. Bijvoorbeeld rondom tot het parkeren van de deelscooters. Maar we willen ook regels maken om handhaven makkelijker te maken en om de kwaliteit van de openbare ruimte hoog te houden.