Kloppen de gegevens over u in de basisregistratie personen (BRP) niet? U kunt ons vragen om dit te veranderen.

Hoe weet u dat de gegevens verkeerd zijn? Bijvoorbeeld omdat wij u een brief sturen, waarin verkeerde gegevens staan. Maar het kan ook andersom. Als u bent getrouwd in het buitenland. Dan weet de gemeente niet dat er iets veranderd is.

U moet de verandering kunnen bewijzen. Bijvoorbeeld met een geboorteakte of een ander officieel document.

Aanpak

Wilt u uw gegevens in de BRP aanpassen? Laat het ons weten. Dit gaat zo:

  • Maak telefonisch een afspraak.
  • Bel hiervoor op werkdagen tussen 09.00 en 12.00 uur: (0180) 451 234.
  • Kom persoonlijk naar uw afspraak. Neem het volgende mee:
    • uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs);
    • bewijs waarop staat wat de gegevens wel moeten zijn;
    • het document met de verkeerde gegevens.

Kosten

Het aanpassen van uw persoonsgegevens in de basisregistratie personen is gratis. Voor een uittreksel betaalt u wel kosten.

Termijn

  • Geef de verandering zo snel mogelijk door. Wij nemen binnen 4 weken een beslissing over uw verzoek. U krijgt daarover een brief.
  • Gaat het om informatie over burgerlijke staat (getrouwd zijn of niet) en nationaliteit? Dan mogen we er langer over doen. We mogen de termijn steeds met 8 weken verlengen.

Bezwaar en beroep

Bent u het niet eens met onze beslissing? U kunt bezwaar maken. Dit kan rechtstreeks bij ons. Doe dit binnen 6 weken nadat u de beslissing heeft ontvangen. Als u het daarna niet eens bent met de beslissing op uw bezwaarschrift, kunt u in beroep gaan. Dit doet u bij de rechtbank.

Extra informatie

  • Informatie over het verschil tussen een uittreksel burgerlijke stand en een uittreksel BRP vindt u onder 'Uittreksel of akte aanvragen'.
  • U kunt ook gegevens uit de basisregistratie personen (BRP) laten weghalen. Bijvoorbeeld als u geadopteerd bent. Of uw kind is jonger dan 16 jaar en geadopteerd. U kunt gegevens van voor de adoptie laten verwijderen. Ook na een geslachtsverandering kunt u gegevens laten verwijderen.
  • Als u niet alle documenten heeft die we vragen, zoek dan zoveel mogelijk van de informatie die we vragen bij elkaar. Eigenlijk mogen we alleen de originele documenten gebruiken, omdat die het meest betrouwbaar zijn. Heeft u die niet? Dan mag u misschien een verklaring afleggen. Dit doet u onder ede of belofte. Dit kan bij uw eerste inschrijving in de BRP. Of een andere reden dat u iets wilt aanpassen in de BRP.
  • Meer informatie over buitenlandse documenten die u in Nederland wilt gebruiken vindt u op de website van de Rijksoverheid.
  • U wilt uw achternaam weer veranderen na uw scheiding: u moet dit zelf doorgeven. Als de scheiding is uitgesproken, krijgen wij daar geen bericht van. Geef het dus zelf door bij ons, dan passen wij de BRP aan.
  • U heeft uw achternaam laten veranderen bij Dienst Justis: u hoeft ons niet te laten weten dat u een andere achternaam heeft. We krijgen een uittreksel van Dienst Justis toegestuurd. Meld het wel bij andere instanties.
  • Krijgt u een nieuwe achternaam? Vergeet niet om dan een nieuw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aan te vragen. Dit kan wel bij ons. U krijgt binnen 20 weken bericht of uw achternaam gewijzigd wordt. Dit kan langer duren als uw aanvraag niet compleet is. Als u het niet eens bent met de beslissing, dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.
  • U wilt uw voornaam veranderen: dit gaat via de rechtbank. Een advocaat kan u helpen om dit bij de rechtbank te regelen.

Is deze pagina naar wens?