U kunt uw belastingen op verschillende manieren aan de gemeente betalen. U kunt het bedrag zelf overmaken, of u regelt een automatische incasso of u komt het aan de balie van het gemeentehuis betalen. 

Automatische incasso: in delen betalen

  • U geeft ons voor de vervaldatum toestemming om het bedrag in delen van uw rekening af te schrijven.
  • Wij schrijven het bedrag dan in 10 delen van uw rekening af. Dit kan bij aanslagen onder de € 2.100,00.

Automatische incasso aanvragen, aanpassen of stoppen?

Hiervoor logt u in op 'Mijn Belastingen'. Ga naar de tegel ‘Automatische incasso’. Hier kunt u zich aanmelden voor automatische incasso of het IBAN (bankrekeningnummer) wijzigen of de incasso stopzetten.

Wilt u liever een formulier met de pen invullen om automatische incasso aan te vragen, aan te passen of te stoppen? Vraag dan het papieren formulier aan via het contactformulier of bel ons (0180) 451 234.

Zelf overmaken

Op het aanslagbiljet vindt u de vervaldatum. Dit is de datum waarop het bedrag op onze rekening moet staan.

U kunt uw rekening betalen:

  • Via internetbankieren:
    • In één keer voor de eerste vervaldatum;
    • In maximaal 3 delen voor de vervaldatum (elke termijn vóór de aangegeven vervaldatum);
  • Via een overschrijvingskaart van uw eigen bank.

IBAN (Bankrekeningnummer) Gemeente Ridderkerk: NL89 BNGH 0285037811.

  • Vermeld als u geld overmaakt altijd uw aanslagnummer bij ‘omschrijving’.
  • Betaalt u voor iemand anders? Vermeld dan ook de naam van die persoon erbij.
  • Betaal tijdig! Houd er rekening mee dat uw bank tijd nodig heeft om de betaling te verwerken.

Betalen aan de balie van het gemeentehuis

U kunt contant of met pin betalen aan de balie van het gemeentehuis. Contant betalen is mogelijk tot € 1.500,00.

U kunt niet zomaar langskomen. Maak hiervoor online een afspraak. Of bel (0180) 451 234.

Wilt u meer dan € 1.000,00 contant betalen? Dan vragen wij waarom u contant wilt betalen. Dit is om criminele en ongebruikelijke betalingen te voorkomen.

Problemen met betalen/kwijtschelding

Heeft u te weinig geld om uw belastingen te betalen? Als de belastingaanslag op uw naam staat, kunt u gedeeltelijke kwijtschelding aanvragen. Alle informatie vindt u op de pagina Kwijtschelding gemeentebelastingen.

Te laat met betalen

Betaalt u de aanslag niet op tijd en heeft u geen uitstel van betaling gekregen? Dan nemen wij maatregelen om het geld toch binnen te krijgen.

Aanmaning

Als u uw aanslag niet op tijd heeft betaald, sturen wij een aanmaning. U heeft dan nog 14 dagen de tijd om te betalen. Voor de aanmaning brengen wij kosten in rekening. De hoogte van deze kosten hangen af van de hoogte van het bedrag dat u moet betalen.

Aanmaning niet betaald?

Betaalt u een aanmaning niet? Dan nemen wij maatregelen om het geld toch binnen te krijgen. Dat noemen we een dwangbevel. Een dwangbevel is een officieel stuk dat wij via de post sturen. Hiervoor moet u de kosten betalen. Deze kosten hangen af van het bedrag dat u moet betalen.

Andere maatregelen om uw betaling te krijgen

Betaalt u ook het dwangbevel niet? Dan kunnen we andere maatregelen nemen om het geld toch binnen te krijgen. Wij kunnen het bedrag bijvoorbeeld eisen via uw inkomen, geld op de bank en/of uw woning en spullen. Deze maatregelen kosten geld. Die kosten moet u betalen.