Subsidie voor maatschappelijke organisaties met hoge energierekening

Op deze pagina leest u hoe u een subsidie kunt aanvragen voor uw hoge energierekening. Vanwege de hoge energiekosten stelt de gemeente Ridderkerk een steunpakket voor maatschappelijke organisaties beschikbaar. Aanvragen kan tot en met 31 december 2023 . Er is maximaal € 250.000,00 beschikbaar.

DigiD Logo eHerkenning logo

Log in met DigiD of eHerkenning. Lees meer over DigiD of eHerkenning.

Aanvragen subsidie

Het steunpakket richt zich op verenigingen, stichtingen en kerkgenootschappen met een pand in Ridderkerk of die een locatie in Ridderkerk huren en de energiekosten volledig doorbelast krijgen. Organisaties met een minimumverbruik van 5.000 kWh per jaar en/of 2.500 kubieke meter gas in 2022 komen in aanmerking voor de subsidie.

Aanvragen kan tot en met 31 december 2023. Komt u in aanmerking voor de subsidie? Vul dan het online aanvraagformulier in met eHerkenning (betrouwbaarheidsniveau eH3) of met DigiD.

Nodig bij uw aanvraag:

• Uw inloggegevens eHerkenning of DigiD
  • Direct meesturen:
    • Tarievenoverzicht of factuur energieleverancier van peildatum van 1 oktober 2021 en van peildatum 1 oktober 2022
    • Bewijs van doorberekende energiekosten over 2021 en 2022
    • Verbruiksoverzicht over 2022
    • Uittreksel Kamer van Koophandel (niet ouder dan 1 jaar)
    • Bewijsstukken steun/subsidies van andere overheidsorganen voor stijgende energiekosten

• U ontvangt een geautomatiseerde ontvangstbevestiging.
  • Wij nemen uw aanvraag in behandeling.
  • De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld.
  • U krijgt binnen 10 tot 15 werkdagen antwoord van ons.

De verwachting is dat de hoge prijzen voorlopig niet omlaag zullen gaan. Zuinig omgaan met energie en verduurzamen is daarom nog belangrijker geworden. Om deze reden is in de subsidieregeling opgenomen dat de aanvrager een gratis gesprek zal aanvragen met het Zakelijk Energieloket Ridderkerk. Het energieloket zet zich in voor het verduurzamen van panden van ondernemers en maatschappelijke organisaties in Ridderkerk. Onder meer vragen over het besparen op de hoge energiekosten en de aanpak daarvan kunnen aan dit energieloket worden gesteld.

Heeft u vragen over de subsidie? Neem dan contact op met energiesubsidie@ridderkerk.nl. Wilt u meer informatie over de subsidie, voor wie het geldt en waarom er een subsidie beschikbaar is gesteld? Bekijk dan de subsidieregeling op Overheid.nl.