Nicotineverslaving: zo gebeurd

Misschien heb je wel eens gerookt, een haaltje genomen van een vape of snus gebruikt. Of heb je vrienden of klasgenoten het wel eens zien gebruiken? Maar wist je dat je er beter niet aan kan beginnen? Want het verslaan van nicotine is moeilijker dan je denkt! Binnen een paar dagen kun je al verslaafd zijn. Stoppen is dan heel moeilijk.

#BeatNicotine

Nicotine verslaan, dat is het doel van de #BeatNicotine campagne. Nicotine is de werkzame stof in tabak, e-sigaretten, shishapennen (vapes) en snus. Nicotine is een stimulerend middel met lichamelijke en psychische effecten. Het zorgt voor een verouderde huid, een verslechterde conditie, een ongezond gebit en een slechte adem. Ook kun je je minder goed concentreren waardoor je minder goed kunt leren. Het kan zelfs leiden tot blijvende hersenschade. Redenen genoeg dus om juist niet te beginnen met roken, vapen of het gebruik van snus.

Beeld met tekst: Een nicotineverslaving ontstaat vaak al na enkele dagen. 1: het veroudert de huid, 2: het verslechtert de conditie, 3: het zorgt voor een ongezond gebit.

Ook in vapes en snus zit vaak nicotine

Een vape is een ander woord voor shishapen. Een vape verdampt een vloeistof die een mengsel van smaakstoffen en andere stoffen bevat. De vloeistof bevat geen tabak, maar vaak wel nicotine. De damp van een e-sigaret bevat – net als tabaksrook – schadelijke stoffen. Het inademen van deze stoffen kan de luchtwegen irriteren of beschadigen.

Bij snus (nicotinezakjes) zit de tabak in een tablet of theezakje dat onder de bovenlip wordt gestopt. Via bloedvaatjes in de bovenlip komt de nicotine in het bloed terecht. In Nederland is er een verbod op snus met meer dan 0,035 mg per zakje.

Ook aan snus zitten risico’s en het is zeker niet gezond. Het zorgt voor irritatie in de keel- en mondholtes en het zorgt voor een nicotineverslaving. Bovendien kun je er hartkloppingen van krijgen en lange termijngebruik kan zorgen voor hartproblemen.

Beeld met tekst: wist je dat snus ook heel ongezond is voor je gebit?

In gesprek met de jongerencoaches van Facet

De jongerencoaches van Facet Ridderkerk kunnen je veel meer vertellen over roken, vapen en snus. Wil je er meer over weten? Neem eens contact op met Shanice Birahij via 06 – 39 34 88 26 of Shanice.Birahij@facetridderkerk.nl. Je kunt ook een DM sturen naar @JongRidderkerk.