Over de #BeatNicotine campagne

Nicotine verslaan, dat is het doel van de #BeatNicotine campagne voor jongeren van 12-15 jaar. Met deze campagne wil de gemeente Ridderkerk jongeren aanspreken voordat zij beginnen met roken, vapen of het gebruik van snus. Nicotine is een stimulerend middel met lichamelijke en psychische effecten. Het zorgt voor een verouderde huid, een verslechterde conditie, een ongezond gebit en een slechte adem. Redenen waarmee we proberen jongeren te ontmoedigen om te starten met het gebruik van middelen waar nicotine in zit.

In gesprek op school

Uw kind kan op school in aanraking komen met nicotine houdende middelen. Met de BeatNicotine campagne werken wij samen met de jongerencoaches van Facet Ridderkerk. Tijdens een activiteit bij uw kind op school gaan de jongerencoaches in gesprek over de gevaren van roken, vapen en snuss. Daarnaast is de campagne terug te zien op social media.

In gesprek met uw kind

Wilt u thuis ook het gesprek aan gaan met uw kind? Dan is het goed om te weten wat de werking van nicotine is en wat de gevolgen van roken, vapen en het gebruik van snus zijn.

Vier tips voor een goed gesprek:

1. Ga neutraal en zonder oordelen het gesprek aan.
  2. Kies een goed moment uit om het gesprek aan te gaan, bijvoorbeeld tijdens een activiteit samen.
  3. Bestook uw kind niet met teveel vragen. Maak van het gesprek geen verhoor.
  4. Mocht uw kind al roken, vapen of snus gebruiken, probeer dit dan niet te verbieden, maar maak samen concrete afspraken over het gebruik hiervan (bijvoorbeeld niet in huis, hoeveel geld wordt eraan uitgegeven enzovoort).
  5. Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG Rijnmond) is er voor al uw vragen over opvoeding/in gesprek gaan met uw kinderen. Bekijk www.centrumvoorjeugdengezin.nl voor meer informatie.

Waarom is deze campagne juist voor deze doelgroep zo belangrijk?

Uit onderzoek van de GGD Rotterdam-Rijnmond blijkt dat rokers die al jong beginnen met roken gevoeliger zijn voor het ontwikkelen van een nicotineverslaving dan rokers die beginnen als ze volwassen zijn. Bij jongeren kunnen de eerste symptomen van nicotineverslaving al binnen enkele dagen optreden. Hierdoor is het ook voor jongeren die nog niet zo lang roken moeilijk om te stoppen zonder gebruik te maken van hulpmiddelen. Ook leidt het tot blijvende hersenschade in het puberbrein. Door de nicotine neemt het vermogen om je goed te concentreren af en neemt de impulsiviteit toe. Hierdoor kunnen je minder goed leren. Deze schade wordt in de loop van het leven niet hersteld.

Vapen en snus

Vapen en snus zijn misschien voor u nog onbekende termen, maar winnen aan populariteit onder jongeren.

Vapen

Een e-sigaret (elektronische sigaret) of shishapen (vape) verdampt een vloeistof die een mengsel van smaakstoffen en andere stoffen bevat. De vloeistof bevat geen tabak, maar vaak wel nicotine. De damp van een e-sigaret bevat – net als tabaksrook – schadelijke stoffen, zoals nicotine, propyleenglycol, glycerol en aldehyden. Het inademen van deze stoffen kan de luchtwegen irriteren of beschadigen.

Snus

Bij snus (nicotinezakjes) zit de tabak in een tablet of theezakje dat onder de bovenlip wordt gestopt. Via bloedvaatjes in de bovenlip komt de nicotine in het bloed terecht. In Nederland is er een verbod op snus met meer dan 0,035 mg per zakje. Hierdoor is er veel illegale handel in snus onder jongeren.

Ook aan snus zitten risico’s en het is zeker niet gezond. Het zorgt voor irritatie in de keel- en mondholtes en het zorgt voor een nicotineverslaving. Bovendien kun je er hartkloppingen van krijgen en lange termijngebruik kan zorgen voor hartproblemen. Veelvuldig gebruik kan ook een nadelig effect hebben op de ontwikkeling van een jong brein.

De jongerencoach staat voor u klaar

Heeft u vragen over de campagne #BeatNicotine? Of heeft u hulp nodig om in gesprek te gaan met uw kind over dit onderwerp? Neem contact op met Shanice Birahij, jongerencoach van Facet Ridderkerk, via 06 – 39 34 88 26 of shanice.birahij@facetridderkerk.nl.