Hulp bij het huishouden

U zoekt hulp bij het huishouden. Het lukt u niet meer om sommige klusjes te doen. Bijvoorbeeld opruimen, koken, boodschappen doen, schoonmaken of de was doen.

Hieronder leest u wat u kunt doen.

DigiD Logo

Log in met of zonder DigiD. Lees meer over DigiD.

Doe een melding Wmo

Als u samen woont met een huisgenoot of partner, is het gebruikelijk dat de ander binnen uw huishouden u ondersteunt of bepaalde taken overneemt.
Woont u alleen of lukt het de ander ook niet om bepaalde taken zelfstandig uit te voeren? Vraag of iemand die u kent u kan helpen. Dit kan een familielid, buur, vriend of kennis zijn. Misschien kan een van hen de was doen of de badkamer schoonmaken.

U kunt ook zelf een particuliere schoonmaakhulp regelen. Vaak kennen buren, familieleden of vrienden wel iemand die kan helpen. Ook staan er soms advertenties in de lokale krant. Vaak vraagt een schoonmaakhulp tussen de 10 en 20 euro per uur. Als u bij verschillende schoonmaakhulpen een prijsopgave aanvraagt, kunt u vergelijken.

Daarnaast zijn er verschillende organisaties waar u hulp kunt vinden. Informeer eens bij de volgende organisaties:

Er zijn in Ridderkerk verschillende organisaties en initiatieven die hulp bieden. Deze hulp is vaak tegen een kleine bijdrage of gratis te gebruiken. Iedereen mag gebruik maken van deze hulp. Soms gelden er regels. De volgende mogelijkheden zijn er:

• Een cliëntondersteuner kan met u meedenken over hulp bij zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werken, inkomen en geld. U kunt cliëntondersteuning aanvragen bij MEE Rotterdam-Rijnmond.
  • Facet Ridderkerk biedt ondersteuning en diensten aan alle inwoners van Ridderkerk. Facet geeft u informatie, advies en hulp op het gebied van wonen, uw welzijn, zorgzaken en inkomen. U kunt ondersteuning vragen via de website van Facet.
  • Maak gebruik van hulpmiddelen die huishouden minder zwaar maken. Zoals een droger of een vaatwasser.
  • Als u moeite heeft met het halen van uw boodschappen, kunt u gebruik maken een boodschappendienst van een supermarkt. Ze komen uw boodschappen dan thuisbezorgen.
  • Als u moeite heeft met het klaarmaken van de warme maaltijd, kunt u gebruik maken van maaltijdservices. Deze organisaties bezorgen uw maaltijden thuis, waarna u deze zelf kunt opwarmen.

Als het u niet lukt zelf hulp te regelen, kan de gemeente helpen. De gemeente beslist of u in aanmerking komt.

Voorwaarden

• Het lukt u zelf niet om uw huis schoon en leefbaar te houden vanwege een lichamelijke of geestelijke beperking.
  • Uw hulpvraag kan niet opgelost worden door gebruikelijke hulp. Dit is hulp waarvan verwacht wordt dat uw huisgenoten of inwonende partner dit regelt als u dit zelf niet meer kan. We kijken daarom altijd of een huisgenoot of partner (voor een deel) kan helpen in uw situatie.
  • U heeft er alles aangedaan om in uw omgeving (partner, huisgenoten, buren, familie, bekenden, vrienden) hulp te vinden bij het schoonhouden van uw huis. U hebt geen oplossing voor uw hulpvraag kunnen vinden.
  • U hebt regelmatig (elke week of elke twee weken) hulp bij het huishouden nodig.
  • U woont in Ridderkerk en staat hier ingeschreven.

Welke hulp biedt de gemeente

Soms lukt het niet om hulp bij het bewegen te krijgen via mensen die u kent of andere organisaties. De gemeente kan u dan helpen met hulp bij het huishouden.

Als u wilt weten of u een hulp bij het huishouden van de gemeente kunt krijgen, meldt u zich bij het Aanmeldpunt Wmo. De Wmo-klantmanager onderzoekt daarna samen met u welke hulp passend is.

Aanbieders

De gemeente heeft met meerdere instanties een contract. Zij leveren de hulp bij het huishouden in zorg in natura.

Als u zelf uw hulp bij het huishouden wilt regelen, kunt u een persoonsgebonden budget vragen. Meer informatie over zorg in natura en persoonsgebonden budget vindt u op de pagina PGB en zorg in natura.

Eigen bijdrage

Voor hulp bij het huishouden betaalt u een eigen bijdrage van 19 euro per maand. U betaalt deze eigen bijdrage aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK).

De huishoudelijke hulp doet geen klusjes aan de buitenkant van het huis zoals ramen lappen of uw tuin onderhouden. U kunt hiervoor eerst hulp vragen aan mensen die u kunt. Lukt dit niet, dan kunt u hulp vragen bij particuliere bedrijven voor het lappen van uw buitenramen en tuinonderhoud.

De huishoudelijke hulp ondersteunt in principe niet bij koken en boodschappen doen. Tegenwoordig kunt u bij verschillende supermarkten uw boodschappen laten bezorgen. U kunt ook contact opnemen met de Welzijnsorganisatie bij u in de buurt. Zij hebben vrijwilligers die u kunnen helpen met bijvoorbeeld het doen van een boodschap.