Hulp bij dagelijks leven (begeleiding)

U heeft een hulp nodig omdat u problemen heeft het zelfstandig wonen. Bijvoorbeeld omdat u moeite heeft met:

• plannen en organiseren van uw dag
  • omgaan met een ziekte of beperking
  • advies over het bijhouden van uw geld en administratie
  • verminderen en voorkomen van schulden
  • zoeken naar manieren om zo veel mogelijk voor uzelf te zorgen
DigiD Logo

Log in met of zonder DigiD. Lees meer over DigiD.

Doe een melding Wmo

Kijk eerst of iemand die u kent u kan helpen. Dit zijn uw huisgenoten, buren, familie, vrienden of kennissen.

Denk aan samen uw belastingaangifte doen. Of samen naar een leuke activiteit in de buurt.

Er zijn in Ridderkerk verschillende organisaties en initiatieven die hulp bieden. Deze hulp is vaak tegen een kleine bijdrage of gratis te gebruiken. Iedereen mag gebruik maken van deze hulp. Soms gelden er regels. De volgende mogelijkheden zijn er:

• Een cliëntondersteuner kan met u meedenken over hulp bij zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werken, inkomen en geld. U kunt cliëntondersteuning aanvragen bij MEE Rotterdam-Rijnmond.
  • Facet Ridderkerk biedt ondersteuning en diensten aan alle inwoners van Ridderkerk. Facet geeft u informatie, advies en hulp op het gebied van wonen, uw welzijn, zorgzaken en inkomen. U kunt ondersteuning vragen via de website van Facet.
  • Bibliotheek AanZet Ridderkerk voor hulp bij computervaardigheden, zoals online bankieren.
  • Allemaal Aafje: De ledenservice van Aafje kost 21,50 euro per jaar. Hiermee krijgt u korting op uitjes, hulp bij de belastingaangifte en maaltijdservices van FoodConnect en Apetito. Je hoeft geen gebruiker van de zorg van Aafje te zijn om lid te worden.

Als het niet lukt om zelf begeleiding te regelen, kan de gemeente helpen. Als u wilt weten of u begeleiding van de gemeente kunt krijgen, meldt u zich bij het Aanmeldpunt Wmo. De Wmo-klantmanager onderzoekt daarna samen met u welke hulp passend is.

Aanbieders:

De gemeente heeft met meerdere instanties een contract. Zij leveren de begeleiding in zorg in natura.

Als u zelf uw begeleiding wilt regelen, kunt u een persoonsgebonden budget vragen. Meer informatie over zorg in natura en persoonsgebonden budget vindt u op de pagina PGB en zorg in natura.

Eigen bijdrage

Voor begeleiding betaalt u een eigen bijdrage van 19,00 euro per maand. U betaalt deze eigen bijdrage aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK).