Schetsvarianten Dillenburgplein

Ontwerpbureau Urban Synergy heeft 2 schetsvarianten voor het Dillenburgplein gemaakt.

Variant 1

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Variant 1 heeft de hoofdweg aan de oostzijde van het plein (de kant van onder andere Den Dill). Verder is het parkeren (haaks) in parkeerhofjes opgelost en landschappelijk ingepast. Uit het parkeeronderzoek is gebleken dat op het plein zelf voldoende capaciteit is. Er kunnen maximaal 10 plekken minder gerealiseerd. Wel is van belang dat deze bij de woningen terug komen.

Er is een centraal verbindend pad door het groen, die beide zijden van het plein goed bereikbaar maakt. De standplaats voor de marktkramen is in dit ontwerp verplaatst naar de overzijde van het plein. Er zijn groene verblijfsplekken bij de standplaats en langs het Snuffelpand.

Verder is er een aantrekkelijke entree en zitplek bij het wijkvoorzieningencentrum waar onder andere Stichting Wijkactiviteiten Slikkerveer gehuisvest is. Er komen in dat deel van het plan 5 parkeerplekken bij. Ter hoogte van de basisschool 3 parkeerplekken. Het voorstel is om een Kiss&Ride aan de Johan S. Bachstraat te realiseren.

Het inzamelen van afval ligt aan de hoofdweg.

Variant 2

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Variant 2 heeft de hoofdweg aan de westzijde van het plein (de kant van de supermarkt). Ook hier is het parkeren (haaks) in parkeerhofjes opgelost en landschappelijk ingepast. Er is een centraal verbindend pad door het groen, die beide zijden van het plein goed bereikbaar maakt. De standplaats voor de marktkramen is in dit ontwerp iets naar achteren geschoven ten opzichte van de huidige locatie. Er zijn groene verblijfsplekken bij de standplaats en langs het Snuffelpand.

Ook hier is er een aantrekkelijke entree bij het wijkvoorzieningencentrum. De inrichting met groen is in dit hele ontwerp hoekiger vormgegeven dan in variant 1. Langs de routes is ruimte voor zitranden. Ter hoogte van de basisschool blijven de parkeerplaatsen ongewijzigd.

Het inzamelen van afval is in deze variant gesitueerd aan de Louise de Colignylaan.

Alternatief voor parkeren

Variant 1b laat een alternatief zien voor de parkeerhofjes. De weg wordt doorgetrokken zodat het mogelijk wordt rond te rijden. Men hoeft dan niet te keren als er toch geen plek is.

Vervolg

Met alle reacties op de schetsvarianten zullen Urban Synergy en de gemeente Ridderkerk beoordelen wat de juiste richting is voor het verdere ontwerpproces. Daarbij wordt verder onderzocht en beoordeeld;

  • Of de voorgestelde wegindeling veilig is en de juiste afmetingen heeft. Ook wordt beoordeeld wat dit betekent voor het geluid op de gevels van de omliggende woningen.
  • Of de gewenste aanpassing van de kruising naar een rotonde een alternatief kan zijn. Hierbij dient afgewogen te worden of het de juiste maatregel is, deze past qua maatvoering en wat de kosten van deze ingreep zullen zijn.
  • De resultaten van de Boom Effect Analyse worden in week 30 verwacht en zullen meegewogen worden.
  • Er wordt een participatieverslag gemaakt en voorzien van een reactie.