park Maasdonck

Het aanbrengen van een steunberm in de rivier ter hoogte van Park Maasdonck is de maatregel om de stabiliteit van de oeverconstructies te borgen.

Uit verschillende onderzoeken naar de stabiliteit van de oeverconstructies langs de Nieuwe Maas bleek in 2023 dat de oeverconstructies bij de toren aan de Ankerplaats vervangen moeten worden.

maatregel

Uit onderzoek is gebleken dat het vervangen van de oeverconstructies of het aanbrengen van nieuwe oeverconstructies vanaf het land niet goed mogelijk is. Daarom is ervoor gekozen om een steunberm in de rivier aan te leggen over de hele lengte van Park Maasdonck. Deze steunberm sluit de bestaande oeverconstructies in, waardoor ze geen functie meer hebben. De steunberm wordt vanuit de rivier aangelegd.

Aanleg steunberm en herinrichting openbare ruimte

Op dit moment is de aanbesteding voor de aanleg van de steunberm in volle gang. Wij verwachten dat de voorbereidingen voor de aanleg rond de zomer zullen starten. De werkzaamheden voor de aanleg zullen naar verwachting na de bouwvak starten en de werkzaamheden zijn eind 2025 afgerond.

In de tussentijd gaan we ook aan de slag met de verdere uitwerking voor de inrichting van de openbare ruimte. Wij verwachten dat de werkzaamheden begin 2026 zullen starten.

Voorlopig ontwerp “inrichting buitenruimte Park Maasdonck”

Er waren twee schetsontwerpen gemaakt: variant 1 (groene variant) en variant 2 (stedelijke variant).

Daarover hebben we op verschillende manieren informatie bij u opgehaald:

  • Op 9 en 11 december 2024 hebben we twee inloopbijeenkomsten georganiseerd over Park Maasdonck, waarbij de twee schetsontwerpen zijn getoond, inclusief referentiebeelden. Daar zijn reacties achter gelaten. Tevens zijn er later ook nog reacties toegestuurd en is er een gesprek geweest met de VvE van de Werfkade.
  • In februari 2025 heeft u een enquête in kunnen vullen. Daarin is gevraagd welke voorkeur u had: variant 1 of variant 2. Hier zijn 116 reacties op gekomen, waarvan 79 personen de voorkeur hadden voor variant 1: de groene variant.
  • Daarnaast had u via de enquête ook een mogelijkheid om opmerkingen achter te laten.

Alle reacties zijn verwerkt in het participatieverslag en zijn ook beantwoord. U leest de korte versie in: samenvatting participatieverslag. Naar aanleiding van de reacties is het schetsontwerp van variant 1 aangepast en aangevuld naar een voorlopig ontwerp voor de inrichting van de buitenruimte.

Gedenkteken maritieme industrie Bolnes

Uit de participatie bleek ook dat er verzoeken kwamen om te kijken of we verwijzingen konden maken naar de historische maritieme bedrijvigheid in dit gebied. Hiervoor hebben we gesprekken gevoerd met twee voormalige werknemers van deze bedrijven. Een logo van Boele krijgt een prominente plaats aan het begin van de pier samen met een bolder. Daar zal ook een bord bij worden geplaatst met informatie over de historie van de bedrijvigheid. Bij de drie bolders (die een plaats krijgen bij de Ankerplaats) zal ook een bord met informatie over de historie worden geplaatst.

Vervolg

U kon tot en met 25 mei 2025 reageren op het voorlopig ontwerp. Uw reacties verwerken we eventueel in het definitief ontwerp van de buitenruimte.

Klik op de tekening voor een vergroting.

  • Verhoogde bloembak met nieuwe sierbeplanting: bloembakken blijven behouden en aangeplant met nieuwe sierbeplanting.
  • Keermogelijkheid: ruimte wordt gecreëerd voor voertuigen om te keren.
  • Mobiele bloembakken: toevoeging van bloembakken om het gebied groener en mooier te maken.
  • Nieuwe fietsparkeerplaatsen: fietsen kunnen op een duidelijke plek geparkeerd worden.
  • Informatiebord: Een bord met informatie over het gedenkteken en de geschiedenis van de plek.
  • Parkeerplaatsen laten vervallen en vergroenen: een aantal van de bestaande parkeerplekken worden verwijderd en vergroend.
  • Nieuwe bankjes: er komen op een aantal plekken nieuwe zitbanken.
  • Verrekijker: installatie van een verrekijker voor een mooi uitzicht op de rivier en het landschap.
  • Gedenkteken scheepswerf historie: een monument herinnert aan de scheepswerfgeschiedenis van de locatie.
  • Nieuwe ondergrondse afvalcontainer: er komt een plek voor de ondergrondse afvalcontainer.
  • Nieuwe beplanting aanbrengen: extra variatie in beplanting wordt in het gebied toegevoegd.
  • Parkeerplaatsen toevoegen waar mogelijk: nieuwe parkeerplekken worden gecreëerd waar dat kan.
  • Bankjes en prullenbakken handhaven: bestaande bankjes en prullenbakken blijven behouden.
  • Rijbaan: Asfaltlaag vernieuwen: de asfaltlaag van de rijbaan wordt vernieuwd voor een betere uitstraling en rijcomfort.
  • Promenade: asfaltlaag vernieuwen: De promenade krijgt ook een nieuwe asfaltlaag voor een betere uitstraling en goed onderscheidt in rijbaan en voetgangersgebied.
  • Oorspronkelijke bolders op nieuwe plek: oude bolder van de scheepswerf worden op een andere plek hergebruikt.
  • Kruidenrijk gras: het gras wordt vervangen door een kruidenrijke vegetatie.
  • Oever met stortstenen: stenen worden aan de oever geplaatst voor bescherming en versteviging van de oever.
  • Beplanting met laag hekwerk: beplanting wordt gecombineerd met een laag hekwerk.
  • Bestaande bomen: de bestaande bomen blijven staan.
  • Nieuwe bomen: er worden nieuwe bomen geplant voor extra schaduw en groen, dit heeft ook voordelen in de zomer voor de verkoeling en het is goed voor de biodiversiteit.
  • Nieuwe sierfruitbomen: decoratieve fruitbomen worden toegevoegd.
  • Wandelpad met zitgelegenheid: er komt een verhoogd wandelpad met plekken om te zitten.
  • Grondwal: Een wal van aarde wordt aangelegd, zodat men straks mooi uitzicht heeft en de rivier van dichtbij kan ervaren.
  • Deel van het voetpad ontharden: een deel van het voetpad wordt “onthard” (bijvoorbeeld door het gebruik van gras of tegels).
  • Kleine bolders: kleine bolders worden toegevoegd voor het entreeplein om verkeerd parkeren tegen te gaan.
  • Nieuwe bomenlaan: er komt een nieuwe laan met bomen.
  • Bordessen: het houtwerk van de bordessen langs de Werfkade wordt vernieuwd.
  • Doorsnede oeverconstructie: dit is een technische tekening die laat zien hoe de oever wordt opgebouwd, bijvoorbeeld met lagen van materialen om de oever te stabiliseren een onderhoud pad voor voertuigen.
  • Hoog hekwerk voor afsluiten onderhoudspad: er komt een hoog hekwerk om een pad dat bedoeld is voor onderhoud af te sluiten, zodat niet iedereen toegang heeft tot dat pad.
  • Beplanting met laag hekwerk: er komt een laag hekwerk rondom beplanting, wat zorgt voor een nette afbakening zonder dat het te dominant is.
  • Stortstenen oever: grote stenen worden langs de oever gelegd om deze te verstevigen.
  • Stortstenen oever onder waterlijn: ook onder het waterniveau worden grote stenen gelegd voor extra versteviging.
  • Betonnen onderhoudspad: een pad van betonblokken wordt aangelegd, speciaal voor onderhoudswerkzaamheden, zodat het goed begaanbaar is voor bijvoorbeeld machines.

Planning en geschiedenis

februari 2025

In maart starten we met het slopen van het deel van de pier nabij de Werfkade.

januari 2025

Tijdens de bijeenkomsten zijn twee schetsen te zien. Via een enquête vragen we bewoners en gebruikers welk ontwerp zij het mooist vinden en of zij opmerkingen of ideeën hebben die kunnen helpen bij het verder uitwerken van de ontwerpen.

december 2024

Er worden twee inloopbijeenkomsten georganiseerd op 9 en 11 december om met bewoners van gedachten te wisselen. Tijdens deze bijeenkomsten wordt getoond hoe de steunberm eruit komen te zien en kunnen deelnemers hun aandachtspunten en wensen voor de inrichting van de openbare ruimte doorgeven.

augustus 2024

Er is gekozen voor het aanbrengen van een steunberm in de rivier over de gehele lengte van Park Maasdonck. Om de steunberm aan te leggen vraagt het college van burgemeester en wethouders de gemeenteraad om budget beschikbaar te stellen. De gemeenteraad behandelt het voorstel op 26 september.