Driehoek Het Zand

In het gebied Het Zand worden verschillende gebieden gefaseerd ontwikkeld tot woonbuurten.

In het deelgebied Driehoek Het Zand komt een park met 3 fraai vormgegeven gebouwen met energiezuinige appartementen en eengezinswoningen met tuin en terras. U vindt het deelgebied tussen de Vlietlaan, Erasmuslaan en de Hugo de Grootlaan. Er komen 133 woningen, een buitensportlocatie en een speeleiland.

Duurzaamheid

Zowel bij de woningen als het gebied heeft de gemeente Ridderkerk veel oog voor duurzaamheid. De woningen worden energieneutraal en gasloos gebouwd met duurzame materialen. De gebouwen krijgen maximaal 4 woonlagen met een licht verdiepte parkeerruimte. De maximale hoogte van de gebouwen is daardoor vanaf straatniveau maximaal 5 verdiepingen.

Buitensportlocatie

Tussen de blokken A en C komt een buitensportlocatie. Voor het fysiek beheer en het organiseren van activiteiten worden afspraken gemaakt tussen gemeente en Facet. Onderdeel daarvan is dat de sportvoorziening ’s avonds na gebruik kan worden afgesloten. Ook wordt nog uitgewerkt welke sporten beoefend kunnen worden.

Ontwikkelaar

De woningen zijn ontwikkeld door AMARE Vastgoed uit Ridderkerk in combinatie met Timpaan uit Hoofddorp, en ze worden gebouwd door bouwbedrijf Wagemakers.

Planning

Blok B is inmiddels volledig opgeleverd aan de nieuwe bewoners. De buitenruimte rondom blok B is vrijwel gereed en te gebruiken voor bewoners en bezoekers. Aannemer Wagemakers is nog bezig met blokken A en C, de gemeente neemt ook hier direct de buitenruimte mee. De eerste opleveringen in deze blokken starten in het tweede kwartaal van 2024. De gemeente realiseert vanaf komend najaar de resterende openbare ruimte en het park. Volgens de huidige planning is het gebied eind 2024 helemaal klaar.

Parkeren

Het ontwerpbestemmingsplan en het stedenbouwkundige plan voorzien in een parkeerbalans waar de bewoners parkeren binnen de gebouwblokken. Bezoekers kunnen in parkeerkoffers en aan de randen van het gebied parkeren. Er worden meer plaatsen gerealiseerd dan de parkeernorm eist.