Fairtrade

Ridderkerk is een Fairtrade gemeente. Dit laat zien dat zowel gemeente als inwoners, winkels, horeca, bedrijven en instellingen Fairtrade belangrijk vinden en er actief aandacht aan besteden.

Wat is Fairtrade?

Fairtrade staat voor eerlijke handel. Dat betekent dat producenten in arme landen een eerlijke prijs krijgen voor hun product. Daarnaast worden eisen gesteld aan goede werkomstandigheden. Bij Fairtrade producten is dus geen sprake van kinderarbeid of extreem lange werkdagen. Ook is er bij het productieproces aandacht voor het milieu.

Door het kopen van Fairtrade producten draagt men bij aan de vooruitgang van mensen in arme landen. Want door boeren en producenten een eerlijke prijs voor hun producten te betalen hebben zij betere inkomsten, en kunnen zij zelf investeren in hun bedrijf, dorp en land.

Wat is een Fairtrade gemeente?

Een Fairtrade gemeente voldoet aan 6 voorwaarden:

1. Er is een lokale werkgroep/kernteam;
  2. De gemeente ondersteunt Fairtrade en gebruikt fairtrade producten;
  3. Er zijn voldoende winkels en horecagelegenheden die Fairtrade producten verkopen;
  4. Er zijn voldoende bedrijven en organisaties die zelf Fairtrade producten gebruiken;
  5. Er is aandacht voor Fairtrade in de gemeentekrant;
  6. Er is jaarlijks een evenement met aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Word lid van het kernteam

Om ervoor te zorgen dat Ridderkerk een Fairtrade gemeente blijft, is het de taak van het kernteam om met initiatieven en campagnes te komen. Denk maar aan een lokale campagne over de week van Fairtrade. Het kernteam is een echte burgerbeweging, bestaande uit enthousiaste en bevlogen inwoners die zich inzetten voor Fairtrade binnen hun gemeente.

Draagt u Fairtrade in Ridderkerk een warm hart toe? Word dan lid van het kernteam! Stuur een e-mail naar duurzaam@ridderkerk.nl.