‘Ik begin met kleine stappen en ben al snel duurzamer bezig’

Marnix woont in Bolnes, een wijk in de gemeente Ridderkerk. Hij woont daar samen en heeft zijn huis uit 1950, gelegen op een mooie dijk, verduurzaamd. Hij vertelt graag wat hij heeft gedaan en welke tips hij voor u heeft. “Mijn advies? Begin met kleine stappen.

Verduurzamen van uw huis? Hoe bent u begonnen?

“Mogen we binnenkomen?” “Ja hoor, kom binnen!”. Vandaag zijn we te gast bij Marnix, zijn partner en hun golden retriever, die vanaf het moment dat we de drempel over stappen niet meer van onze zijde wijkt. Marnix leidt ons door zijn jaren 50-woning, waarna we plaatsnemen in de achtertuin. Direct vallen ons de zonnepanelen op het dak van het huis én de schuur op. We zijn hier duidelijk te gast bij iemand bij wie duurzaamheid hoog in het vaandel staat.

Marnix biedt iets te drinken aan en steekt vervolgens enthousiast van wal. Hij heeft veel te vertellen over zijn huis, dat hij sinds vorig jaar stap voor stap aan het verduurzamen is: een project dat nog steeds gaande is.

Marnix: “We kochten dit huis in 2020 en het begon met mijn energierekening. Die was hoog. Ik dacht onmiddellijk: ‘ik moet besparen’. Nadat ik mij verdiepte in de mogelijkheden, kwam de gedachte om te investeren en te verduurzamen. Dus dat is wat we deden. Toen we de sleutel kregen, zijn we direct begonnen. De vorige bewoonster had tientallen jaren niets meer aan dit huis gedaan.”

Marnix’ plan bestond uit zeven stappen. De eerste vijf stappen zijn gedaan, de rest volgt snel.

• De ramen met enkel glas zijn vervangen voor HR++-glas
  • De spouwmuren zijn geïsoleerd
  • Het dak is geïsoleerd
  • Er zijn zonnepanelen geplaatst
  • Nieuwe radiator opgehangen (die werkt bij lagere cv-ketel temperatuur)
  • De vloer isoleren
  • Een uitbouw realiseren met HR++-glas en dezelfde nieuwe radiatoren

Energierekening lager door isolatie spouwmuren

“De spouwmuren zijn geïsoleerd met gerecycled glas, gedaan door een bedrijf hier in Ridderkerk. Vanaf de dag dat de spouwmuren geïsoleerd zijn, is de energierekening in één keer zoveel lager. Dat is echt mooi om te zien. De isolatie die in mijn spouwmuren zit, gaat 20 jaar mee, terwijl ik ook had kunnen kiezen voor isolatie die 12 jaar meegaat. De investering is hoger, maar uiteindelijk ben je goedkoper uit.”

Hoge isolatiewaarde

“We hebben de zolder gestript, ik haalde alles eruit. Daarna hebben we het geïsoleerd met PIF Home Isolatie. Dit spul heeft een hele hoge isolatiewaarde en het is zo gepiept, het is super licht en relatief goedkoop. Je snijdt het met een stanleymes van de rol en plakt het met tape af tegen de wanden.’’ En in tegenstelling tot glas- en steenwol, geeft geen jeukende vezels.

Mobiele zonnepanelen: snel, makkelijk en duurzaam

Marnix wijst naar zijn dak. “Sinds gisteren liggen er zonnepanelen op het dak. Overigens had ik al een tweetal mobiele zonnepanelen op de garage in de tuin liggen. Die zijn heel handig, je koopt ze, zet ze neer op het dak en doet de stekker in het stopcontact. Klaar ben je. Zó makkelijk en snel kan je al duurzamer bezig zijn.”

Water afvoeren met kiezels

Niet alleen het huis en het dak van de schuur, maar ook het gazon werd door Marnix onder handen genomen in het kader van verduurzaming. Marnix: “In mijn tuin kan na een regenbui het water niet goed wegstromen. Daarom boorde ik gaten in mijn tuin en stopte deze vol met kiezels. Daar deed ik zand over en dichtte het af met mijn grasmat. De boor heb ik geleend en voor een paar euro kocht ik kiezels bij de bouwmarkt.” Lachend vervolgt hij: “Nu zwem ik niet meer in mijn tuin na een zware regenbui, maar trekt alles goed de grond in. Goedkoop en makkelijk.”

Oude radiatoren vervangen levert veel op, waarom weet niemand dat?

“Waarom weet bijna niemand in Nederland dat je veel kan besparen op je stookkosten als je je oude radiator vervangt? Dit gold ook voor mij. Wanneer je oude radiatoren vervangt voor nieuwe, slimmere (met ingebouwde thermostaat) radiatoren, hoef je daarna je cv-ketel veel minder warm af te stellen. Dit kost minder energie en dus minder stookkosten.”

Ik denk dat ik het nu redelijk voor elkaar heb

“Ik ga nog aan de slag met vloerisolatie en een uitbouw aan de achterkant. Ook ga ik aan de slag met het aanvragen van subsidies. Dit gaat vaak achteraf, nadat de klussen zijn uitgevoerd. Dit is een behoorlijk lastig proces.”

Begin met kleine stappen

“Inmiddels heb ik voor meer dan 20.000 euro geïnvesteerd in dit huis. De energierekening ging van 160 naar ongeveer 60 euro per maand! Mijn advies? Begin met kleine stappen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zoveel geld te investeren. En het ziet ernaar uit dat de investering de komende tijd alleen maar duurder wordt: grondstoffen en vaklieden zijn schaarser dan voorheen. Dus hoe eerder beginnen, hoe beter.

Daarnaast krijg je je subsidie vaak pas achteraf en dat kan voor veel mensen best een nadeel zijn. Toch is het waardevol om te verduurzamen, begin je met kleine stappen. Het allerbelangrijkste is dat je je goed laat informeren.”

Eerste hulp bij verduurzamen

“Ik mis een duidelijk overzicht om erachter te komen wat er voor je eigen huis het slimst is. Welke duurzame keuzes moet je maken om verstandig en slim te verduurzamen. Dat zou voor mij waardevolle informatie zijn. Veel informatie is algemeen en ook vaklieden geven algemene of soms tegenstrijdige informatie. Hierdoor voelde ik me genoodzaakt veel zelf uit te zoeken.”

Wilt u ook uw woning verduurzamen?

U staat in uw missie hier niet alleen voor. U kunt bijvoorbeeld terecht bij de WoonWijzerWinkel. Zij kunnen u advies geven over de plaatsing van zonnepanelen, het installeren van een warmtepomp en nog veel meer. Ook kunt u terecht bij de energiecoach. Zij geven u op maat advies over uw hoge energierekening. Ook kunnen zij u helpen met het plaatsen van andere meer radiatorfolie en tochtstrips.