Zorginstellingen kunnen een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen voor het vervoer van bewoners met een handicap. Op deze manier kunnen de instellingen de bewoners samen vervoeren. Zo hoeven ze niet voor iedere bewoner apart een kaart aan te vragen.

Wat zijn de voorwaarden?

De kaart is gebonden aan het kenteken van het voertuig dat op naam staat van de instelling. U kunt meerdere kaarten krijgen als uw instelling meerdere voertuigen gebruikt. Een instellingenkaart is maximaal 5 jaar geldig.

  • de instelling moet gevestigd zijn in Ridderkerk
  • de instelling staat ingeschreven bij de WTZi (Wet Toelating Zorginstellingen)
  • Het bestuur van een instelling doet de aanvraag. Op een parkeerkaart voor een instelling staan:
    • een hoofdletter I
    • de naam van de instelling
    • de naam van de directeur
    • de handtekening van de directeur
  • de voertuigen waarvoor u de parkeerkaart aanvraagt, moeten op naam van de instelling staan
  • u mag de kaart alleen gebruiken voor het vervoer voor mensen met een handicap die in de instelling verblijven.

Hoe vraag ik (als bestuur) een instellingenkaart aan?

De gemeente neemt binnen 8 weken een beslissing of u de parkeerkaart krijgt.

Is uw aanvraag voor een parkeerkaart goedgekeurd?

Dan krijgt u van ons een brief met informatie over het ophalen van uw parkeerkaart.
De gehandicaptenparkeerkaart haalt u persoonlijk op in het gemeentehuis. U moet hiervoor online een afspraak maken.

Bij het ophalen van de kaart neemt u mee:

  • De brief waarin staat dat u de parkeerkaart krijgt.
  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • Bij verlenging: uw vorige parkeerkaart.

U zet uw handtekening op de parkeerkaart voordat u de kaart meekrijgt.

Wat kost het?

De kosten van een GPK bedraagt € 13,70. Deze kosten betaalt u direct bij de aanvraag.