Wij vinden het belangrijk dat ouderen mobiel blijven en actief onderdeel uitmaken van de samenleving. AOW-gerechtigden uit Ridderkerk kunnen daarom gratis met het openbaar vervoer van de RET reizen.

Wanneer en waar kunt u gratis reizen?

Op doordeweekse dagen kunt u vanaf 09:00 uur gratis reizen via de RET met bus, tram en metro in de regio Rotterdam (waaronder Ridderkerk). In het weekend en op feestdagen kan dit de hele dag. U reist gratis op vrijwel alle RET-lijnen, behalve:

  • R-net lijnen 489 (Rotterdamseweg) en 491 (Oostendam): dit zijn geen RET-lijnen
  • Metrolijn E tussen Berkel Westpolder en Den Haag Centraal
  • De BOB-bus (nachtbus)
  • De Fast Ferry (Hoek van Holland)

Aanvragen gratis reizen

Een keer per kwartaal sturen wij een brief naar nieuwe AOW-gerechtigden en nieuwe inwoners. In de brief staat vanaf wanneer en hoe u in aanmerking komt voor het gratis reizen met de RET. U kunt dit zelf regelen of langsgaan bij de RET

Zelfservice, snel en gemakkelijk

  • Vul het aanvraagformulier dat bij de brief zit in
  • Vermeld uw persoonlijke OV-Chipkaartnummer en uw telefoonnummer
  • Stuur dit in de antwoordenvelop die bij de brief zit naar de RET

Na ongeveer 2 weken ontvangt u een brief waarin staat dat u het speciale abonnement op uw persoonlijke OV-Chipkaart kunt zetten en hoe dit werkt.

Langskomen bij de RET

  • U neemt het ingevulde formulier en uw persoonlijke OV-chipkaart mee naar een RET-Servicepunt
  • De medewerker van de RET helpt u het speciale abonnement op uw OV-chipkaart te zetten.

Locaties RET-servicepunten

De RET Servicepunten zijn gevestigd op metrostation Rotterdam Centraal, metrostation Beurs, metrostation Zuidplein in Rotterdam en metrostation Spijkenisse-centrum in Spijkenisse. De actuele openingstijden staan op de website van de RET.

Meer informatie

Wilt u weten waar u een OV-chipkaart kunt aanvragen, hoe u de kaart kunt verlengen of heeft u een andere vraag over de OV-chipkaart of vrij reizen? Kijk dan op de website van de RET. U kunt ook contact opnemen met het RET Klantenservice, telefoon (0900) 500 60 10. De RET is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17:00 uur of via e-mail.