Gratis openbaar vervoer voor ouderen met een laag inkomen

Woont u in Ridderkerk, heeft u een AOW-uitkering en is uw totale inkomen niet hoger dan 110% van de bijstandsnorm? Dan kunt u gratis reizen met de bussen, trams en metro’s van de RET nadat u dit heeft aangevraagd bij de gemeente.

Voorwaarden

U kunt gebruik maken van het gratis openbaar vervoer als:

  • u inwoner bent van de gemeente Ridderkerk;
  • u een AOW-uitkering heeft;
  • uw totale inkomen niet hoger is dan 110% van de bijstandsnorm;
  • u in het bezit bent van een persoonlijke OV-chipkaart.

Bijstandsnorm

Wanneer u een aanvraag doet om gratis met het openbaar vervoer te kunnen reizen kijken wij naar uw netto-inkomen en dat van uw partner (als u die heeft). Wij kijken naar AOW, alimentatie, pensioen, uitkering, vakantietoeslag, enzovoort. Uw totale inkomen mag niet hoger zijn dan 110% van de bijstandsnorm (normen 1 januari 2019).

  • Alleenstaande (ouder) = € 1.262,58
  • Gehuwden en samenwonenden = € 1.719,81

Persoonlijke OV-kaart

Om een aanvraag te doen heeft u een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Heeft u nog geen persoonlijke OV-chipkaart (een OV-chipkaart met uw foto erop)? Vraag deze dan eerst aan via www.ov-chipkaart.nl. Deze kaart kost eenmalig € 7,50. Dit bedrag betaalt u zelf.

Kijk op www.ov-chipkaart.nl/adresvinder voor een oplaadpunt bij u in de buurt en uitleg over het opladen van uw kaart.

Alleen RET

Met uw geactiveerde OV-chipkaart reist u gratis met alle tram-, bus- en metroroutes van de RET in en om Rotterdam. U kunt dus niet gratis met de trein of met een bus van een andere maatschappij mee, zoals bijvoorbeeld Arriva, BOBbusnet, de Waterbus of het RandstadRail-traject Berkel Westpolder naar Den Haag Centraal.

Rijsoord en Oostendam

In Rijsoord en Oostendam rijden bussen van Arriva. Als u in Rijsoord of Oostendam woont, kunt u een financiële bijdrage krijgen om met een bus van Arriva naar een halte van de RET te reizen en daar over te stappen. Vanaf die halte kunt u dan gratis verder reizen. Voor meer informatie kunt u op werkdagen tussen 09:00 en 12:00 uur contact met ons opnemen via telefoonnummer (0180) 451 234.

U krijgt van ons bericht wanneer wij het bedrag naar u hebben overgemaakt.

Reistijden

Op werkdagen reist u vanaf 09:00 uur gratis. In het weekend en op feestdagen de hele dag. U mag zoveel reizen als u wilt. Er is geen maximum aantal ritten.

Geldigheid

U hoeft niet elk jaar opnieuw een aanvraag in te dienen voor een persoonlijke OV-chipkaart. Op de kaart zelf staat een geldigheidsdatum. Alleen wanneer die is verlopen of wanneer u de kaart bent kwijtgeraakt, koopt u een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart en vraagt u opnieuw het gratis reizen bij ons aan. Het gratis reizen is namelijk verbonden aan het nummer van de kaart. Wanneer u een andere kaart krijgt heeft deze ook een ander nummer.

Aanvragen

U dient een aanvraag in door het formulier:

U kunt het ingevulde formulier, samen met de gevraagde kopieën:

  • Inleveren op het gemeentehuis
  • Opsturen naar Postbus 271, 2980 AG Ridderkerk

Hebben u en uw partner beiden een AOW-uitkering? Dan kunt u met één formulier een aanvraag voor beide personen indienen.

Ophaalbericht en activeren persoonlijke OV-chipkaart

Binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag krijgt u van ons bericht of uw aanvraag is goedgekeurd. Als uw aanvraag is goedgekeurd ontvangt u een brief met een ophaalbericht. Met dit ophaalbericht gaat u naar een Servicepunt of Servicewinkel van de RET in Rotterdam. Daar activeert de RET uw persoonlijke OV-chipkaart. Vanaf dat moment kunt u gratis reizen met de RET.

De Servicepunten van de RET bevinden zich op de metrostations Zuidplein, Beurs en Rotterdam Centraal. De RET Servicewinkel is gevestigd in het RET hoofdkantoor op de Laan op Zuid (bij metrostation Wilhelminaplein).

Is deze pagina naar wens