Gratis openbaar vervoer voor ouderen
Wij vinden het belangrijk dat ouderen mobiel blijven en actief onderdeel uitmaken van de samenleving. AOW-gerechtigden uit Ridderkerk kunnen daarom gratis met het openbaar vervoer van de RET reizen.
Wanneer heeft u er recht op?
U heeft recht op gratis reizen met het openbaar vervoer zodra u de AOW-leeftijd heeft bereikt. De AOW-leeftijd in 2020 en 2021 is 66 jaar plus 4 maanden, in 2022 is dit 66 jaar plus 7 maanden.
Wanneer en waar kunt u gratis reizen?
Op doordeweekse dagen kunt u vanaf 9.00 uur gratis reizen via de RET met bus, tram en metro in de regio Rotterdam (waaronder Ridderkerk). In het weekend en op feestdagen kan dit de hele dag. U reist gratis op vrijwel alle lijnen va de RET-, behalve:
- R-net lijnen 489 (Rotterdamseweg) en 491 (Oostendam): dit zijn geen lijnen van de RET
- Metrolijn E tussen Berkel Westpolder en Den Haag Centraal
- De BOB-bus (nachtbus)
- De Fast Ferry (Hoek van Holland)
- De Waterbus
Aanvragen gratis reizen
Een keer per kwartaal sturen wij een brief naar nieuwe AOW-gerechtigden en nieuwe inwoners. In de brief staat vanaf wanneer en hoe u in aanmerking komt voor het gratis reizen met de RET. U kunt dit zelf regelen of langsgaan bij de RET
Zelfservice, snel en gemakkelijk
- Vul het aanvraagformulier dat bij de brief zit in
- Vermeld uw persoonlijke OV-Chipkaartnummer en uw telefoonnummer
- Stuur dit in de antwoordenvelop die bij de brief zit naar de RET
Na ongeveer 2 weken ontvangt u een brief waarin staat dat u het speciale abonnement op uw persoonlijke OV-Chipkaart kunt zetten en hoe dit werkt.
Langskomen bij de RET
- U neemt het ingevulde formulier en uw persoonlijke OV-chipkaart mee naar een RET-Servicepunt
- De medewerker van de RET helpt u het speciale abonnement op uw OV-chipkaart te zetten.
Locaties RET-servicepunten
De RET Servicepunten zijn gevestigd op metrostation Rotterdam Centraal, metrostation Beurs, metrostation Zuidplein in Rotterdam en metrostation Spijkenisse-centrum in Spijkenisse. De actuele openingstijden staan op de website van de RET(externe link).
Meer informatie
Wilt u weten waar u een OV-chipkaart kunt aanvragen, hoe u de kaart kunt verlengen of heeft u een andere vraag over de OV-chipkaart of vrij reizen? Kijk dan op de website van de RET(externe link). U kunt ook contact opnemen met het RET Klantenservice, telefoon (0900) 500 60 10. De RET is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur of via e-mail.