Wij hebben een aantal veel gestelde vragen voor inwoners, organisaties en ondernemers op een rijtje gezet over bepaalde thema’s in relatie tot het coronavirus en hoe we hiermee omgaan in Ridderkerk. Staat uw vraag er niet bij? Wij zijn telefonisch te bereiken op (0180) 451 234.

Hulp en steun bij thuisquarantaine

Als u positief bent getest op het coronavirus moet u tien dagen in quarantaine. Ook als u terugkomt uit een risicogebied is dat het geval. Dan heeft u vaak weinig tijd om voorbereidingen te treffen. Als u zaken zelf niet geregeld krijgt, kunt u gebruik maken van het sociaal ondersteuningspakket.

Boodschappen doen, de kinderen naar school brengen, werk-gerelateerde zaken regelen of een vervanger vinden voor de mantelzorg die u verleent. Zomaar wat praktische zaken die problemen kunnen geven als u in quarantaine moet. U kunt ook te maken krijgen met psychosociale problemen door een besmetting met het coronavirus van uzelf of dierbare naasten, of angst daarvoor. Veel mensen kunnen dit soort problemen zelf of met hun eigen netwerk oplossen. Het kan zijn dat dit voor u niet geldt. Dan kunt u contact opnemen met de gemeente voor steun. We geven zo snel mogelijk antwoord op uw vragen en/of laten u weten waar u kunt aankloppen voor hulp. In de quarantainegids die u krijgt van de GGD kunt u hierover ook informatie vinden.

U kunt contact met ons opnemen voor: (psycho)sociale hulp (een luisterend oor), (medische) zorg en ondersteuning, inkomensondersteuning en voor praktische hulp, zoals boodschappen, de hond uitlaten, kinderen halen/brengen. Als thuisquarantaine echt geen optie is, bijvoorbeeld om veiligheidsredenen, dan denken we mee over alternatieven.

Hebt u hulp nodig? Bel dan de gemeente via telefoonnummer (0180) 451 234