Vindt u het moeilijk om bepaalde dingen nog zelf te doen? Bijvoorbeeld door ouderdom, ziekte of een beperking? Of bent u langere tijd mantelzorger en vindt u het moeilijk om alles nog goed te regelen? Er zijn organisaties die u dan kunnen helpen. Denk hierbij aan een klussendienst of maaltijdservice.

      Hulp van ons

      Lukt het niet om het zelf te regelen? Bespreek uw vraag dan met ons. Er zijn veel verschillende dingen die u kunt bespreken. Zoals hulp in het huishouden, een rolstoel of een aanpassing aan uw rolstoel, collectief vervoer, een scootmobiel of een aanpassing aan uw auto, hulpmiddelen of aan-passingen in uw woning of persoonlijke begeleiding.

      Zo kunt u met wat hulp in uw eigen huis blijven wonen.

      Opvang

      Ook is opvang mogelijk. Bijvoorbeeld een dagbesteding voor ouderen.

      U kunt op 2 manieren hulp krijgen:

      • U krijgt hulp. De hulpaanbieder regelt de betaling met de gemeente.
      • U krijgt een persoonsgebonden budget (pgb). U koopt zelf uw zorg in.

      Voorwaarden

      Er zijn voorwaarden voor hulp. Deze zijn bijvoorbeeld:

      • Voor sommige dingen vragen we een eigen bijdrage.
      • We doen altijd onderzoek naar wat u nog zelf kunt doen en of u al hulp krijgt. We kijken ook of er andere mensen of organisaties zijn, die u kunnen helpen.

      Aanpak

      Hulp vanuit de Wmo óf verzoek tot uitbreiding van hulp regelt u bij de gemeente waar u woont. Dit gaat zo:

      • Doe eerst uw melding online met DigiD
      • We kijken naar uw vraag, hoe u woont, of u familie en vrienden in de omgeving heeft en of u inkomen heeft.
      • We gaan met u in gesprek
      • Uit het gesprek kan volgen dat u zelf een oplossing regelt. Of dat wij u helpen.
        Doe een melding Wmo

      Wijziging doorgeven

      U heeft al ondersteuning vanuit de Wmo en u wilt een wijziging doorgeven. Soms hoeft u hiervoor zelf niets te doen, zoals bij:

      • Overlijden doorgeven; Na melding bij de gemeente wordt dit intern doorgegeven. U krijgt automatisch bericht over de beëindiging van de voorziening(en) en indien relevant het ophalen daarvan.
      • Verhuizing binnen de gemeente; U geeft uw verhuizing door. Uw nieuwe adres wordt intern doorgegeven. U krijgt automatisch bericht over het verwerken van de adreswijziging en de eventuele gevolgen.
      • Verhuizing naar een ander gemeente; U geeft uw verhuizing door aan uw nieuwe gemeente. Uw uitschrijving wordt aan ons gemeld. U krijgt automatisch bericht over de verwerking van uw verhuizing en welke gevolgen dat voor u heeft.

      Wanneer u een andere wijziging wilt doorgeven, moet u dit wel zelf doorgeven. Denk hierbij aan:

      • U wilt geen gebruik meer maken van een voorziening.
      • U heeft ondersteuning en wilt overstappen naar een andere zorgaanbieder.
      • U heeft een hulpmiddel in bruikleen en wilt overstappen naar een andere leverancier.
      • U wilt uw ondersteuning wijzigen van zorg in natura naar PGB (of andersom).
      • U heeft een indicatie en bent hier niet meer tevreden over. U wilt graag een nieuwe beoordeling van de situatie.
        Vraag een wijziging Wmo aan

      U kunt uw melding of wijziging ook schriftelijk doen. Download hiervoor één van de formulieren:

      Meldingsformulier Wmo
      Wijzigingsformulier Wmo

      Heeft u vragen?

      Als u vragen heeft, bel ons dan op werkdagen tussen 09.00 en 12.00 uur: (0180) 451 234.

      Onafhankelijke cliëntondersteuning

      Zit u in een lastige situatie, loopt u vast of komt u er niet uit met de gemeente of uw zorgaanbieder? Dan kunt u contact opnemen met een onafhankelijke cliëntondersteuner van MEE Rotterdam Rijnmond. Die helpt u weer op gang en biedt een steuntje in de rug. De informatie- en advieslijn van MEE Rotterdam Rijnmond is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur via (010) 282 11 11.

      Termijn

      • We hebben 6 weken na uw melding de tijd om onderzoek te doen.
      • U krijgt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek. En van de oplossing die wij u willen bieden.
      • Daarna dient u uw aanvraag in. Binnen 2 weken ontvangt u bericht of u in aanmerking komt.

      Bezwaar en beroep

      Bent u het niet eens met de beslissing? U kunt bezwaar maken bij de gemeente. Doe dit binnen 6 weken nadat u de beslissing heeft ontvangen. Ben u het daarna niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? Dan kunt u in beroep gaan. Dit doet u bij de rechtbank.

      Heeft u gevonden wat u zocht?