U kunt een overzicht opvragen van organisaties die uw gegevens in de BRP (Basisregistratie Personen) gebruiken.

Overheids)organisaties kunnen gegevens van u opvragen aan de gemeente. Bijvoorbeeld voor: pensioenen, uitkeringen, huurtoeslag, belastingen of rechtszaken.

Als u wilt weten welke gegevens wij over u hebben geleverd, kunt u hiervan een overzicht opvragen. Dit doet u in de gemeente waar u woont.

Aanpak

U kunt het overzicht eenvoudig online aanvragen. Hiervoor heeft u DigiD nodig.
Opvragen overzicht geleverde persoonsgegevens

U krijgt een overzicht van organisaties die uw gegevens hebben opgevraagd, met daarbij de datum. Het overzicht gaat maximaal 20 jaar terug in de tijd. Zo lang moet de overheid zogeheten ‘verstrekkingen’ bewaren volgens de Wet Basisregistratie Personen (BRP). De Wet BRP is ingegaan op 6 januari 2014. Tot die tijd was de wettelijke bewaartermijn 1 jaar. Het is daarom niet altijd mogelijk om alle verstrekkingen van de afgelopen 20 jaar terug te vinden.

Termijn

Het duurt maximaal 4 weken voordat u het overzicht krijgt. De gemeente raadpleegt niet alleen eigen systemen, maar informeert ook welke landelijke overheden uw gegevens hebben ingezien. Dat kan enige tijd duren.