Consul voor oorlogsgraven benoemd

12 oktober 2023, 09:00
Coran Groenendijk (rechts) met burgemeester Marco Oosterwijk (midden) en Roel Broer (links) van de Oorlogsgravenstichting.

Coran Groenendijk is sinds vrijdag 6 oktober consul voor de Oorlogsgravenstichting in Ridderkerk. Hij werd aangesteld door burgemeester Marco Oosterwijk.

Groenendijk was al locatiebeheerder van de Ridderkerkse begraafplaatsen. Als consul is hij de lokale vertegenwoordiger van de Oorlogsgravenstichting in Ridderkerk. Hij is daarmee verantwoordelijk voor de interne en externe contacten rondom het onderhoud van de oorlogsgraven.

Wethouder Peter Meij (Buitenruimte): “Het is van groot belang onze oorlogsslachtoffers te blijven herdenken. De aanstelling van een consul is een mooie stap die daar zeker aan zal bijdragen.” In Ridderkerk liggen dertien Nederlandse oorlogsslachtoffers begraven.

In bijna elke gemeente in Nederland is wel een oorlogsgraf te vinden. De consuls spelen een belangrijke rol bij het beheer en onderhoud van deze graven. In heel Nederland ondersteunen ongeveer driehonderd consuls de Oorlogsgravenstichting bij haar werkzaamheden. Ze zijn meestal in dienst van een gemeente en worden benoemd door de burgemeester.

De Oorlogsgravenstichting houdt de herinnering aan alle Nederlandse oorlogsslachtoffers levend bij huidige en toekomstige generaties. Dit doet zij door levensverhalen te verzamelen en te delen en door het onderhouden van de 50.000 Nederlandse oorlogsgraven, waar ook ter wereld.