De Tentweek: een week van en voor kinderen en tieners

21 december 2023, 09:00
Lennart Visser is al heel wat jaren de drijvende kracht achter de Tentweek.

Zo’n 30 jaar geleden werd door Ton van der Steen en een aantal jongeren uit de Wilhelminakerk de Tentweek opgericht. Vandaag de dag is het nog steeds een fenomeen in de wijk Slikkerveer. De laatste week van de zomervakantie staat dan in het teken van en voor kinderen en tieners.

De Tentweek is een jaarlijks terugkerend evenement van de Wilhelminakerk. In het Electropark worden grote witte tenten opgezet waarbij kinderen en tieners de hele week kunnen genieten van verschillende activiteiten.

Als evangelisatieouderling van de Wilhelminakerk is Lennart Visser al een paar jaar de drijvende kracht achter de organisatie. Samen met zo’n veertig vrijwilligers zorgt hij ervoor dat de tenten er iedere laatste week van de zomervakantie weer staan.

Lennart: “De ochtenden staan in het teken van zingen, een Bijbelverhaal en uitgebreid knutselen. In de middagen zijn er diverse activiteiten. Voor de jongste groep zijn er spelletjes en kunnen kinderen meedoen met een vossenjacht. De tieners worden uitgedaagd met verschillende actieve spellen zoals een survivalparcours. Aan het einde van de week sluiten we af met een groot pannenkoekenfeest. Elk kind krijgt een CD mee naar huis met verschillende liedjes die de afgelopen week gezongen zijn. We blikken terug met ouders en doen een veiling van het appel-en-ei-spel. De kinderen zijn met dit spel in groepjes op pad gegaan om een appel en een ei om te ruilen voor iets wat meer waard is.”

Groot succes

Het evenement trekt zo’n 300 kinderen per dag en zo’n 40 tieners ’s avonds. Alle kinderen zijn van harte welkom, juist ook als ze niet lid zijn van de Wilhelminakerk. Het doel is kinderen een leuke week en een stukje veiligheid en aandacht te bieden, maar de Tentweek brengt ook een christelijke boodschap. Tieners ontmoeten elkaar en kunnen heel wat van elkaar leren.

Lennart is – als een spin in het web – niet alleen betrokken bij het verzinnen van de spelactiviteiten. Hij regelt ook de vergunning, houdt de administratie netjes op orde, zorgt voor stroom- en wateraansluiting en dat er voldoende mobiele toiletten staan. Lennart informeert ook de omwonenden over het evenement en heeft contact met de media. Lennart: “Ik probeer vooraf alles goed te regelen, zodat mijn handen de hele week zoveel mogelijk vrij zijn. Als er dan spontaan iets moet gebeuren, kan ik altijd bijspringen.”

De hele week worden de tenten en het apparatuur dat erin staat ‘s nachts door de ‘slapers’ bewaakt. “Die vrijwilligers moeten de volgende ochtend vroeg weer afgelost worden.” Ook daar zorgt Lennart voor. De Tentweek is volgens Lennart een groot succes vanwege de enorme inzet van de vele vrijwilligers. Lennart: “We hebben een sterk team en kunnen altijd op elkaar rekenen.”

Lennart was erg verrast toen hij hoorde dat hij genomineerd was. Lennart: “Daar gaat het mij absoluut niet om. Je hebt een mooi doel voor ogen en dat probeer je zo goed mogelijk te realiseren. Het is wel een mooie kans om de Tentweek extra onder de aandacht te brengen. Ik hoop dan ook samen met het team nog heel wat jaren de kinderen en tieners op deze manier bij elkaar te kunnen brengen.”