Deelscooters terug in Ridderkerk

10 oktober 2023, 09:49

Ridderkerk heeft weer deelscooters en deelfietsen. Aanbieder GO Sharing is sinds vorige week terug in onze gemeente.

Eind vorig jaar haalde GO Sharing de elektrische tweewielers tijdelijk weg omdat het gebruik tegenviel. Gemeente Ridderkerk wil deelmobiliteit blijven stimuleren. Daarom zijn de scooters en fietsen nu terug. De tweewielers zijn een uitkomst voor gebieden die met openbaar vervoer minder goed bereikbaar zijn.

In de tussentijd is er hard gewerkt om te zorgen dat er minder overlast zal zijn. Deelmobiliteit is opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Daardoor kunnen we beter handhaven en optreden tegen overlast. En er is een vergunningsstelsel ingevoerd. We hebben gekozen meer fietsen dan scooters te ‘vergunnen’. GO Sharing kan maximaal 25 scooters en 40 fietsen aanbieden in Ridderkerk.

Eerder werden servicegebieden in Centrum al kleiner gemaakt en kwamen daar meer parkeervakken. Bij de Schans is een locatie toegevoegd om de overstap naar het pontje beter te maken.

GO Sharing communiceert via de app over de juiste manier van parkeren. Goed gedrag wordt beloond met gratis rijminuten. Foutgeparkeerde scooters moeten na melding binnen 24 uur door GO Sharing worden verplaatst. Bij een ophoping van scooters op een plek krijgen klanten korting op de huur. Gebruikers moeten na iedere rit een foto maken of de scooter onbeschadigd en goed geparkeerd is. Verbetert het gedrag van gebruikers niet, dan krijgen zij een boete.