“Ik noem het geen werk, maar actief bezig zijn”

21 december 2023, 09:00
Stefan Oudijn geeft leiding aan de welpen en verkenners van Scouting Sint Joris Ridderkerk.

Op achtjarige leeftijd ging Stefan Oudijn voor het eerst met een vriendje mee naar de scouting. Hij is er nooit meer weggegaan. Nu, ruim dertig jaar later, is hij een actieve vrijwilliger bij Scouting Sint Joris Ridderkerk.

Eigenlijk is Stefan het vrijwilligerswerk vanzelf ingerold. Op zijn vijftiende begon hij met helpen. Tegenwoordig geeft hij samen met vijf anderen leiding aan de welpen. De groep bestaat uit zo’n veertig jongens in de leeftijd van zeven tot elf jaar. Elke vrijdagavond staan ze voor de deur van het clubhuis te trappelen van ongeduld. Op zaterdagochtend geeft Stefan ook leiding aan de verkenners, jongens van elf tot vijftien jaar. “Ik heb zelf een leuke tijd bij de scouting gehad, dat wil ik graag doorgeven.”

Samen met de andere vrijwilligers bedenkt hij wekelijks een programma. Dit kunnen typische scoutingactiviteiten zijn, zoals vuur maken en knopen leggen, maar er is ook ruimte voor sport en spel. “Het is leuk om te zien hoe zo’n kleintje helemaal op kan gaan in een activiteit.” Buiten bezig zijn vindt Stefan heerlijk. “Met regen doen we onze laarzen aan en gaan we in de plassen stampen!”, lacht hij. “Iedereen is welkom. Ook kinderen met een rugzakje vinden vaak vanzelf een plekje in de groep. Dat is mooi om te zien.”

Maatschappelijk bewust

Het hoogtepunt van alle activiteiten is het jaarlijkse zomerkamp. Maar de scouts hebben ook serieuze taken. Bij Dodenherdenking lopen de welpen mee in de stoet en leggen een roos bij het monument. “Door ze al jong bij dit soort momenten te betrekken, maken we ze maatschappelijk bewust.”

In het dagelijks leven werkt Stefan bij de Belastingdienst. Een keer kreeg hij de vraag: “Jij doet toch iets met cijfertjes?” Sindsdien is hij ook penningmeester bij Scouting Sint Joris. Maar dat is nog niet alles, want Stefan is ook al 12,5 jaar vrijwilliger bij EHBO-vereniging Ridderkerk. “Heel wat anders dan de scouting, maar zeker niet minder belangrijk.”

Het is niet vaak nodig, maar kennis van eerste hulp komt ook goed van pas bij de scouting. “Ik probeer de EHBO-vereniging binnen de scouting te promoten.” En met succes, want inmiddels hebben al twaalf vrijwilligers van de scouting hun EHBO-diploma behaald”.

Deskundigheid van vrijwilligers vindt Stefan belangrijk. Om die reden is hij lid geworden van het bestuur van Scoutingregio Rond de Rotte. “Als bestuur ondersteunen we een ploeg van trainers en praktijkcoaches. Iedere groep kan hier een beroep op doen.” Of al dat vrijwilligerswerk niet teveel wordt? “Nee hoor” zegt Stefan. “Het is geen werk, het is gewoon lekker actief bezig zijn!”

De nominatie voor de vrijwilligersprijs kwam voor Stefan als een grote verrassing: zijn broertje had hem voorgedragen. “Stiekem vind ik het hartstikke leuk”, zegt de genomineerde. “Maar ik doe het echt samen met alle andere vrijwilligers.”