Nieuw leerwerkbedrijf opent haar deuren

27 oktober 2023, 10:45

Stichting Jong Vermogen opende donderdag 26 oktober officieel haar deuren. Het leerwerkbedrijf bood bezoekers tijdens een feestelijke middag de kans om een kijkje te nemen in het pand aan de Kolenbranderstraat 14 in Ridderkerk.

Directeur Ingrid van Sluijsdam en wethouders Edward Piena (Ridderkerk), Miranda de Hoop (Barendrecht) en Mario Bianchi (Albrandswaard) ontvingen uit handen van Rick Hoogenboezem, een jongere die sinds kort aan de slag is bij Jong Vermogen, een ‘sleutel tot succes’. Daarmee werd het pand symbolisch geopend.

Later op de middag was er nog een drukbezochte inspiratiesessie over werkgeluk en konden aanwezigen in een andere workshop ervaren hoe het is om te boksen zonder contact. De middag werd afgesloten met een netwerkborrel.

De drie aanwezige gemeentebestuurders benadrukten tijdens de opening het belang van het leerwerkbedrijf voor jongeren met een achterstand in deze regio. “Jongeren kunnen bij Jong Vermogen in een veilige omgeving op eigen tempo leren werken en in de praktijk hun talenten ontdekken en benutten”.

Het leerwerkbedrijf richt zich voorlopig alleen op jongeren, maar sluit niet uit dat ook andere inwoners in de toekomst welkom zijn. Directeur Van Sluijsdam: “We richten ons allereerst op jongeren in het voorgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs en daar hebben we het pand nu voor ingericht”, legt Ingrid uit. “De eerste jongeren zijn al gestart met hun stage of traject. Het enthousiasme is groot”.

Het leerwerkbedrijf was een wens van de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk. Om de wens in daden om te zetten werd Stichting Jong Vermogen opgericht. Wethouder Piena is trots op Jong Vermogen: “Voor Ridderkerk is het ontzettend belangrijk dat jongeren met een achterstand alsnog een mooie kans krijgen op een betere toekomst mét een diploma en enige werkervaring in de bagage.”