Tijdloos Talent met vrijwilligersmarkt

12 oktober 2023, 09:00
Wethouder Fleur Stip in gesprek met vrijwilligers van De Zonnebloem tijdens de vrijwilligersmarkt van vorig jaar.

Facet Vrijwilligerssteunpunt houdt dinsdag 24 oktober een vrijwilligersmarkt onder het motto ‘Tijdloos Talent’. Deze middag is met name bedoeld voor inwoners rond de pensioenleeftijd.

Het is fijn om na een werkzaam leven en op oudere leeftijd nog actief te kunnen zijn. Wat zijn de mogelijkheden in het vrijwilligersveld, wat zijn uw talenten en wat past er bij u? En wat zijn ontwikkelingen in de huidige samenleving? U kunt het tijdens ‘Tijdloos Talent’ ontdekken, door mee te doen met een workshop, kennis te maken met de Ridderkerkse organisaties en het bijwonen van de presentatie.

Het programma ‘Tijdloos Talent’ is van 13.00 tot 16.30 uur in de zalen van De Levensbron aan Jan Luykenstraat 10. Doorlopend is er een vrijwilligersmarkt. Daar presenteren diverse organisaties vanuit de sectoren cultuur, zorg, natuur, sport en welzijn zich met hun vacatures. Er is een presentatie en er zijn workshops:

Tijdloos Talent

Pensionering is een keerpunt in tijdsbesteding, sociaal leven en zingeving. Hoe ziet de sociale levensloop eruit? Hoe verandert de manier van het kijken naar ouderen en welke perspectieven zijn er? Willem-Jan de Gast neemt u op interactieve wijze mee in de ontwikkelingen, trends en mogelijkheden. Aanmelden is gewenst.

Talentenscan

Ontdek welk talent u hebt, wat je wilt en hoe dit past bij vrijwillig actief zijn. Met behulp van spelkaarten komt er een of meerdere type talent naar boven. Dit wordt besproken. De deelnemers krijgen een kaartje mee waarmee ze verder aan de slag kunnen. Deze workshop is voor mensen rondom de pensioenleeftijd. Aanmelden is verplicht.

Ronde tafelgesprek

Hoe blijf ik betrokken bij de samenleving? In welk netwerk zit ik na mijn pensioen? Wat zijn mijn sociale contacten als ik eenmaal AOW krijg? Hoe blijf ik zinvol actief na mijn pensioen? Een gesprek tussen deelnemers, gepensioneerd of nog niet, vrijwillig actief of niet. Deze workshop is voor mensen rondom de pensioenleeftijd. Aanmelden is verplicht.

Hoe vind ik vrijwilligerswerk?

Wat is er allemaal te doen op het gebied van vrijwilligerswerk? Waar vind ik vrijwilligerswerk en hoe werkt de vacaturebank? Deze workshop is voor mensen rondom de pensioenleeftijd. Aanmelden is verplicht.

De Vrijwilligersreis

Geen vrijwilliger is gelijk. Hoe kunt u beter inspelen op de motivatie van gepensioneerden en ouderen? Wat houdt hen bezig en waar sluit u aan op hun reis? Hoe zorg je dat je als organisatie aantrekkelijk blijft? In deze workshop wordt u meegenomen op de route en stappen van deze vrijwilligersreis. Deze workshop is voor coördinatoren en bestuursleden van vrijwilligersorganisaties.

Aanmelden voor een stand op de markt of voor workshop kan aan Schoutstraat 5, via (0180) 432 350 en via vrijwilligerssteunpunt@facetridderkerk.nl. Deelname en toegang is gratis.