WijkIdeeTeam: voor én door inwoners

7 december 2023, 09:00
Angelique Schouten, Toon Huizer en Sharida Satar van WijkIdeeTeam Bolnes.

Het WijkIdeeTeam is er voor en door inwoners. Het bestaat uit vrijwilligers die zich met liefde en passie inzetten om de wijk mooi, leuk en gezellig te houden. Elk jaar krijgt het WijkIdeeTeam van de gemeente een budget waarvan activiteiten georganiseerd kunnen worden. Ridderkerk heeft acht WijkIdeeTeams. We stellen twee teams hier aan u voor.

Bolnes

In de wijk Bolnes staat saamhorigheid hoog in het vandaal. Bewoners zijn daar heel actief om de leefbaarheid in hun wijk goed te houden. Toon Huijzer, Angelique Scholten en Sharida Satar zijn drie gepassioneerde vrijwilligers die activiteiten organiseren voor jong en oud. Het drietal is vaak in de wijk te vinden en pikken daarom verschillende signalen op. Ze gaan het gesprek met inwoners aan om te achterhalen waar de behoeftes liggen en spelen daarop in. Toon Huijzer is sinds 2006 lid van het WijkIdeeTeam en heeft begin dit jaar de rol als voorzitter opgepakt. Toon: “Het WijkIdeeTeam bestaat al zestien jaar. En nog steeds – bij het organiseren van activiteiten – staat het contact met mensen voorop. Het WijkIdeeTeam zorgt voor saamhorigheid in de wijk. Iedereen uit de wijk kan een idee inbrengen. Het is leuk om te zien dat steeds meer mensen de smaak te pakken krijgen. Alleen al dit jaar zijn de aanvragen voor een bijdrage verviervoudigd.”

Zo’n drie jaar geleden zijn Angelique Scholten en Sharida Satar lid geworden van het WijkIdeeTeam Bolnes. Angelique: “Sharida en ik werden benaderd door Facet Ridderkerk om activiteiten te organiseren voor de wijk. Sinds een half jaar trekken wij samen met Toon op en doen wij dit nu met zijn drieën. De activiteiten die worden georganiseerd zijn heel divers en worden erg positief ontvangen door de inwoners van Bolnes. We verzinnen altijd iets leuks met Halloween, Vaderdag en tijdens Sinterklaas. Ook een buurtfeest en een bingomiddag worden goed bezocht. Het zorgt voor verbinding en je leert elkaar nog beter kennen.”

Franny de Wit en José van de Berg van WijkIdeeTeam Drievliet Het Zand.

Drievliet Het Zand

WijkIdeeTeam Drievliet Het Zand bestaat uit drie leden: Franny de Wit, José van de Berg en Gijs Slagmolen en heeft als doel wijkbewoners samen te brengen.

Franny is voorzitter en onderhoudt de contacten met de gemeente. Maar ook met de winkeliersvereniging, Aafje, scholen en de kerk, waar het team mee samenwerkt. Franny: “Ideeën zijn van harte welkom, maar je moet wel zelf de handen uit de mouwen steken. Als WijkIdeeTeam zijn wij uiteraard bereid om te assisteren, ondersteunen waar nodig is en te helpen bij het budgetteren. Ik doe het al jaren met veel plezier. Vooral de ondersteuning van mijn achterban maakt het mogelijk dit nog steeds te kunnen doen.”

Met Pasen worden bijvoorbeeld bijna 4.000 eieren verstopt in de wijk. Ook wordt Halloween groots gevierd. De laatste twee jaar met een lasershow in het Erasmuspark en als afsluiting een Trick or Treat. Ook ondersteunt het team verschillende activiteiten van de Brede School, De Bun en Reyerheem.
José is penningmeester en draait al ruim vijftien jaar mee. José: “Wat begon als ’tijdelijk helpen’ is uiteindelijk veel langer geworden en nu zijn we alweer vijftien jaar verder. Ik vind het gewoonweg leuk en de waardering is groot. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd. Van inloopmiddagen, buurtbarbecues, chocoborrels tot zomerfeesten. Zo proberen wij op allerlei fronten verbindingen te leggen en iedereen zoveel mogelijk binnen de wijk te betrekken.”

Helpende handen

Tijdens de activiteiten ontstaan er mooie verbindingen. Een leuk idee of een activiteit kan allerlei vormen hebben en de wijk nog aantrekkelijker maken. Voor de ruimte om u heen, maar vooral op sociaal vlak. De groep vrijwilligers is nog minimaal en roept Ridderkerkers op om zich bij de teams aan te sluiten. Daarnaast kunnen veel WijkIdeeTeams helpende handen goed gebruiken. Denk hierbij aan verkeersregelaars en mensen die toezicht houden.

Heeft u een idee of wilt u iets doen voor de wijk? Neem dan contact op met WijkIdeeTeam Bolnes via toonhuizer1946@gmail.com of WijkIdeeTeam Drievliet Het Zand via 3vlietenhetzand@teamwijkidee.nl. Kijk voor de activiteiten van WijkIdeeTeam Bolnes bij de lokale media en van WijkIdeeTeam Drievliet Het Zand op drievliet-zand.teamwijkidee.nl.