Zoek mee naar nesten van de Aziatische hoornaar

2 mei 2024, 09:00

De naam zegt het al: de Aziatische hoornaar hoort niet in Nederland. Toch is de soort in ons land steeds meer te vinden. Ziet u een nest van de Aziatische hoornaar? Meld het via de Werkgroep Aziatische Hoornaar.

De Aziatische hoornaar heeft een zwart lichaam en maar één gele band op zijn kont. In april en mei worden de nesten gebouwd, vaak in schuurtjes. Vorig jaar zijn twee nesten van de Aziatische hoornaar in Ridderkerk opgespoord en verwijderd. Ook dit jaar wordt de soort op steeds meer plekken in Nederland waargenomen. Het is mogelijk dat de Aziatische hoornaar ook naar Ridderkerk komt.

Stadsecoloog Daan van der Sluis: “Net als andere dieren die oorspronkelijk niet in Nederland voorkomen, heeft de Aziatische hoornaar geen natuurlijke vijand. Het voedt zich met insecten zoals bijen, terwijl we die juist zo hard nodig hebben. Daarom bestrijden we de Aziatische hoornaar.”

In Ridderkerk zetten lokale imkers onder de naam Taskforce Aziatische Hoornaar zich in om het probleem van de Aziatisch hoornaar aan te pakken. De gemeente ondersteunt hun daarbij. Ziet u een nest van de Aziatische hoornaar? Meld het dan bij de imkers. Zij zullen het nest dan verwijderen.

Via AHoornaarRidderkerk@gmail.com kunt u nesten van de Aziatische hoornaar melden.