Organogram

In Ridderkerk hebben we naast het college van burgemeester en wethouders en directie een bureau bestuursondersteuning. Dit team is de schakel tussen het bestuur en de collega’s van gemeente Ridderkerk.

Overzicht

Hieronder vindt u een overzicht van alle clusters en teams binnen gemeente Ridderkerk.

Hieronder vindt u een overzicht van alle teams binnen het cluster Buitenruimte. U leest hier ook welke taken de teams hebben.

Team Ontwikkeling en beheer

Dit team van beheerders, beleidsadviseurs en een stadsecoloog zorgt voor een veilige en goed onderhouden openbare ruimte. Het team maakt de planning voor het onderhoud aan de openbare ruimte zoals parken en pleinen. Deze planning wordt gemaakt vanuit inspectie en onderzoek.

Team Uitvoering openbare ruimte

Team Uitvoering openbare ruimte is betrokken bij de buitenruimte. Denk hierbij aan het herinrichten van een wijk of buurt, het plaatsen van abri’s en het zorgen voor tijdelijke huisvesting van een school. Maar ook het plannen van het dagelijks onderhoud is onderdeel van het werk. Het team staat direct in contact met de inwoners.

Team Buitendienst

Team Buitendienst houdt zich bezig met het dagelijks onderhoud aan de buitenruimte en het onderhouden van de bomen. Ook zorgt het team ervoor dat de straten schoon zijn. Het team bestaat uit drie subteams: wijkploeg, bomenploeg en team reiniging.

  • Wijkploeg: de dertien medewerkers van de wijkploeg voeren het dagelijks onderhoud aan de buitenruimte uit. Zij houden Ridderkerk schoon, heel en veilig. De taken van de wijkploeg zijn divers. Ze handelen meldingen af, voeren noodzakelijk onderhoud uit aan wegen, fiets- en voetpaden, vervangen prullenbakken, banken en palen als het nodig is, schoffelen, snoeien en planten het groen. Ook gladheidsbestrijding, het bijhouden van oorlogsmonumenten tijdens herdenkingen en het ondersteunen van initiatieven van inwoners horen bij het takenpakket.
  • Bomenploeg: dit team bestaat uit drie medewerkers. Zij adviseren welke boom het beste waar geplant kan worden en welke bomen gesnoeid of gekapt moeten worden. Het bomenonderhoud gebeurt aan de hand van een meerjarenplanning.
  • Reinigingsploeg: deze ploeg bestaat uit zes medewerkers. Zij legen openbare afvalbakken, ruimen zwerfvuil op en helpen bij illegale afvaldumpingen.
Team Begraafplaatsen

Dit team regelt allerlei zaken op de begraafplaatsen in de gemeente Ridderkerk. Ze begeleiden uitvaarten en helpen nabestaanden en bezoekers. Ook zorgen ze ervoor dat de begraafplaatsen netjes zijn en blijven.

Team Borden, spelen, gemalen en riolering

Dit team zorgt dat er genoeg speelruimte met veilige en leuke speeltoestellen voor jonge Ridderkerkers is. Ook onderhouden zij de speeltoestellen. Het team houdt zich ook bezig met de gemalen en de riolering. Deze moeten tenslotte goed werken. Het verkeer is ook onderdeel van het werk. Denk hierbij aan het plaatsen van de juiste borden. Tot slot zorgt het team dat inwoners droge voeten houden. De medewerkers verhelpen storingen aan gemalen en zorgen dat deze goed blijven werken.

Team Ondersteuning

Team Ondersteuning is van veel markten thuis en is onder te verdelen in vier kleinere teams:

  • Administratie/Ondersteuning.
  • Meldpunt Buitenruimte.
  • Werfbeheer.
  • Toezicht.

Elk team heeft veel verschillende taken. Team Administratie/Ondersteuning geeft bijvoorbeeld advies aan vakafdelingen van de gemeente. De medewerkers ondersteunen en bewaken het proces bij aanbestedingen van het cluster Buitenruimte en verzorgen de factuurafhandelingen van de teambudgetten en de kosten van de materialen van het cluster Buitenruimte. Meldpunt Buitenruimte controleert inkomende Meldingen Openbare Ruimte en zet deze door naar teams van het cluster Buitenruimte, I-services of anderen. Daarnaast heeft dit team vele andere uiteenlopende taken. Team Werfbeheer verzorgt het onderhoud van het terrein, houdt zich bezig met diverse afvalstromen (op- en overslag, administreren, registreren, opdracht geven voor het legen en wisselen van containers). Ook dit team heeft andere taken. Team Toezicht doet administratieve taken, controles in de buitenruimte, registraties op diverse contracten van de gemeente. Ook houdt dit team zich bezig met het registreren van weesfietsen in de openbare ruimte en overlast van overhangend groen bij particulieren. Dit is slechts een greep uit alle werkzaamheden van Team Ondersteuning.

Hieronder vindt u een overzicht van alle teams binnen het cluster Ruimte. U leest hier ook welke taken de teams hebben.

Team Vastgoed

Team Vastgoed levert een bijdrage aan prettig wonen, leren, werken, sporten en recreëren in de gemeente Ridderkerk. Het team heeft veel contact met scholen en (sport)verenigingen en zorgt dat zij gebruik kunnen maken van een gebouw, ruimte of sportveld. Ook het bouwen, onderhouden, beheren en verduurzamen van gebouwen, ruimtes en sportvelden is een taak van Team Vastgoed. Tot slot maken de medewerkers de regels voor openbare gebouwen, ruimtes en plaatsen.

Team Ontwikkeling, leefomgeving en regio

Dit team heeft een aantal taken:

  • Energietransitie en klimaatadaptatie: alle gemeenten in Nederland moeten overstappen van fossiele brandstoffen zoals aardolie en gas naar duurzame bronnen, zoals zon en wind. Ook moeten ze zich voorbereiden op het veranderende klimaat. Dat staat in de wet. Het team zorgt ervoor dat dit de komende jaren gebeurt.
  • In dit team zitten ook verkeerskundig medewerkers en beleidsadviseurs. Zij geven advies over projecten over verkeer, vervoer en mobiliteit.
  • Adviseren over verstedelijking, gezondheid en een goede omgeving voor inwoners en ondernemers.
  • Adviseren over zaken zoals lucht, geluid, externe veiligheid, woonvisies, economie, monumenten en erfgoed.
Team Ruimtelijke ontwikkeling

Dit team houdt zich voornamelijk bezig met het inrichten van de ruimte. De medewerkers maken plannen en regels over wat er met een wijk, straat, gebouw of plaats moet gebeuren, bijvoorbeeld met woonwijken, zorginstellingen en parken. Ook bekijkt het team hoe de omgeving voor mens, milieu en economie zo goed mogelijk ingericht kan worden. Het ontwerpen van de omgeving hoort ook tot het takenpakket.

Team Vergunningverlening, toezicht en handhaving

Team Vergunningverlening, toezicht en handhaving houdt zich bezig met vergunningen. Als inwoners of bedrijven iets willen (ver)bouwen, is daar meestal een vergunning voor nodig. Dit team controleert dit volgens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Ook controleert het team of bouwers zich aan de regels houden.

Hieronder vindt u een overzicht van alle teams binnen het cluster Sociaal. U leest hier ook welke taken de teams hebben.

Wijkteams

Gemeente Ridderkerk heeft twee wijkteams. Deze teams ondersteunen inwoners, zodat zij snel en dichtbij hulp krijgen. De teams bekijken welke problemen er zijn en verwijzen de inwoner door naar bijvoorbeeld welzijnsorganisaties, schulddienstverlening of de Wmo.

Team Poort en inkomen

Dit team houdt zich bezig met uitkeringen, uitkeringsprocessen, levensonderhoud, Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werknemers (IOAW), bijzondere bijstand en Bijstand voor zelfstandigen (Bbz).

Team Participatie

Dit team helpt inwoners die een uitkering krijgen om weer aan het werk te gaan. Het gaat dan om betaald werk, vrijwilligerswerk of een werkervaringsplek. Het team heeft veel contact met werkgevers, scholen en vrijwilligersorganisaties.

Team Wet maatschappelijke ondersteuning

Het Wmo-team helpt inwoners om mee te (blijven) doen in de maatschappij. De medewerkers helpen inwoners zodat zij zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Ook mensen die snel onderdak nodig hebben, kunnen bij dit team terecht. Ook zorgt het team dat kinderen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking van en naar school gebracht worden.

Hulpteam Toeslagen (project tot 2025)

Het Hulpteam Toeslagen is er voor de gedupeerden van de toeslagenaffaire. Het team zet de schulden van gedupeerden op een rijtje en zoekt mee naar een oplossing als de schulden niet onder de regeling voor kwijtschelding vallen. Ook helpt het team bij het verzamelen en indienen van private schulden bij de Sociale Banken Nederland (SBN). Het team ondersteunt bij gezondheidsproblemen en psychologische problemen. De medewerkers zijn er voor de gezinnen en zoeken naar mogelijkheden voor opleiding en werk.

Hieronder vindt u een overzicht van alle teams binnen het cluster Samenleving. U leest hier ook welke taken de teams hebben.

Team Openbare orde en veiligheid

Team Openbare orde en Veiligheid houdt zich bezig met wetten en regels voor de veiligheid in openbaar gebied, zoals winkelstraten en parken. Daarnaast adviseert dit team het college van Burgemeester en Wethouders over veiligheid.

Team Contactfunctionarissen

De contactfunctionarissen zijn de verbindende schakel tussen het bestuur, de ambtelijke organisatie en de inwoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen in Ridderkerk. Zij zijn het eerste aanspreekpunt en kunnen u verder helpen met vragen binnen de diverse vakgebieden.

Team Communicatie en dienstverlening

Team Communicatie ondersteunt het bestuur en de organisatie bij de communicatie met inwoners (publiekscommunicatie), met (strategisch) advies en communicatieproducten. Communicatie beheert en ontwikkelt de (social)mediakanalen van de gemeente en verzorgt de interne communicatie. Team Dienstverlening is de verbindende schakel tussen inwoners, management, bestuur en de raad. Het team richt zich op het verbeteren en door ontwikkelen van de online dienstverlening. Dit gaat bijvoorbeeld over hoe de gemeente inwoners en organisaties aanspreekt, zowel persoonlijk als digitaal.

Team Front- en Backoffice

Team Backoffice houdt allerlei gegevens bij over inwoners, bedrijven en de gemeente zelf. Denk aan: basisregistratie personen, burgerlijke stand, informatie over verkiezingen, informatie over inwoners die Nederlander willen worden (naturalisatie) en informatiebeveiliging rondom persoonsgegevens en reisdocumenten. De medewerkers van de Frontoffice helpen u aan de balie van het gemeentehuis. Zij geven bijvoorbeeld paspoorten en rijbewijzen uit.

Team Klantcontactcentrum

Het Klantcontactcentrum helpt inwoners, bedrijven en instellingen wanneer zij vragen hebben. Dit team is het eerste aanspreekpunt. Wanneer u het algemene nummer van de gemeente belt, krijgt u een medewerkers van dit team aan de lijn. Zij helpen u met het maken van een melding of doen van een aanvraag voor bijvoorbeeld een paspoort of vergunning.

Hieronder vindt u een overzicht van alle teams binnen Bureau Bestuursondersteuning. U leest hier ook welke taken de teams hebben.

Gemeentesecretaris

De gemeentesecretaris heeft drie taken:

  • Adviseren van het college van burgemeesters en wethouders. Dit gaat vooral over het omzetten van politieke ambities in plannen die ambtenaren kunnen uitvoeren.
  • Als algemeen directeur leiding geven aan alle ambtenaren.
  • De gemeente vertegenwoordigen bij bedrijven en andere overheden.
Adjunct gemeentesecretaris

De adjunct gemeentesecretaris ondersteunt de gemeentesecretaris. Bij tijdelijke afwezigheid van de gemeentesecretaris neemt de adjunct de functie waar.