Burgerinitiatief

Heeft u een goed idee waar veel mensen binnen de gemeente wat aan hebben? Laat het ons weten. Dit kan met een burgerinitiatief. U stuurt dan uw idee naar de gemeenteraad. Hier zijn wel regels voor.

Een burgerinitiatief moet altijd gaan over een onderwerp waarover de gemeenteraad een besluit mag nemen. Een aantal onderwerpen is uitgesloten. Bijvoorbeeld:

• een onderwerp waarover een inspraakprocedure loopt
  • belastingen en heffingen
  • vragen, klachten of bezwaarschriften
  • een onderwerp waarover de afgelopen 2 jaar door de raad een besluit is genomen of politiek debat is gevoerd

• U woont in Ridderkerk of uw bedrijf is in Ridderkerk gevestigd.
  • U bent minimaal 12 jaar.
  • Zorg voor:
    • een volledig voorstel of verzoek
    • een duidelijke omschrijving van een onderwerp, bijvoorbeeld met foto’s of tekeningen
    • een handtekeningenlijst met ten minste 35 (rechts)personen die uw voorstel steunen. Deze personen moeten in Ridderkerk wonen en tenminste 12 jaar oud zijn. Op de lijst staan de voorletters, achternamen, adressen en handtekeningen van iedereen. U kunt hiervoor gebruikmaken van de te downloaden ondersteuningsverklaring.

De regels zijn vastgelegd in de Verordening Burgerinitiatief.

• Vul het aanvraagformulier in, via de knop bovenaan deze pagina.
  • Log in met uw DigiD of ga verder zonder uw gegevens in te vullen.
  • Voeg alle benodigde stukken direct bij het formulier toe.

Neem voordat u een burgerinitiatief indient contact op met de griffier Johan van Straalen via telefoonnummer 0180 451 780 of e-mail j.v.straalen@ridderkerk.nl.