Gratis openbaar vervoer voor ouderen

Wij vinden het belangrijk dat ouderen mobiel blijven en actief onderdeel uitmaken van de samenleving. AOW-gerechtigden uit Ridderkerk reizen in de regio Rotterdam dan ook gratis met het openbaar vervoer van de RET.

U heeft recht op vrij reizen in Ridderkerk zodra u de AOW-leeftijd heeft bereikt. De AOW-leeftijd in 2023 is 66 jaar plus 10 maanden.

Op doordeweekse dagen kunt u vanaf 09:00 uur gratis reizen via de RET met bus, tram en metro in de regio Rotterdam (waaronder Ridderkerk). In het weekend en op feestdagen kan dit de hele dag. U reist gratis op vrijwel alle lijnen van de RET, behalve:

• Metrolijn E tussen Berkel Westpolder en Den Haag Centraal
  • BOB-bus (nachtbus)
  • Fast Ferry (Hoek van Holland)

Een keer per kwartaal sturen wij een brief naar nieuwe AOW-gerechtigden en nieuwe inwoners. In de brief staat vanaf wanneer en hoe u in aanmerking komt voor het gratis reizen met de RET. U kunt dit zelf regelen of langsgaan bij de RET.

Zelfservice, snel en gemakkelijk

• Vul het aanvraagformulier dat bij de brief zit in;
  • vermeld uw persoonlijke OV-Chipkaartnummer en uw telefoonnummer;
  • stuur dit in de antwoordenvelop die bij de brief zit naar de RET.

Na ongeveer 2 weken ontvangt u een brief waarin staat dat u het speciale abonnement op uw persoonlijke OV-Chipkaart kunt zetten en hoe dit werkt.

Langskomen bij de RET

• Vul het aanvraagformulier in dat bij de brief zit.
  • Ga met het ingevulde formulier en uw persoonlijke OV-chipkaart langs bij één van de RET Servicepunten (op werkdagen tussen 09:00 en 16:00 uur).
  • De medewerker van de RET helpt u het speciale abonnement op uw OV-chipkaart te zetten.

Locaties RET servicepunten

U vindt de RET Servicepunten in station Rotterdam Centraal, metrostation Beurs, metrostation Zuidplein en metrostation Spijkenisse Centrum.

Wilt u weten waar u een OV-chipkaart kunt aanvragen, hoe u de kaart kunt verlengen of heeft u een andere vraag over de OV-chipkaart of vrij reizen? Kijk dan op de website van de RET. U kunt ook contact opnemen met het RET Klantenservice, telefoonnummer (0900) 500 60 10. De RET is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur of via e-mail: klantenservice@ret.nl.