Kinderburgemeester

Kinderburgemeester Maya van den Ham samen met haar voorgangster Meike Oosterwijk en wethouder Fleur Stip.

Kinderburgemeester Maya van den Ham

Maya van den Ham is de huidige kinderburgemeester van Ridderkerk. Op 25 januari 2024 is ze geïnstalleerd in de gemeenteraad. Ze nam het stokje over van de vorige kinderburgemeester, Meike Oosterwijk.

Speerpunten

Maya heeft 3 speerpunten waar zij zich voor inzet. “Ik wil kinderen graag meer zelfvertrouwen geven. Als iets niet lukt, dan moet je het blijven proberen.” Daarnaast wil ze kinderen meegeven dat sporten heel goed voor je is. “Na het sporten krijg ik altijd meer zin in de dag.” Ook wil ze dat kinderen meer de natuur in gaan. Zelf gaat ze heel vaak vogels spotten bij haar in de buurt. De natuur heeft volgens Maya heel wat moois te bieden en daar moeten wij met z’n allen zuinig mee omgaan.

Aanspreekpunt voor kinderen

De kinderburgemeester is een initiatief van de Gemeente Ridderkerk om kinderen een stem te geven en ze mee te laten denken en praten over wat zij belangrijk vinden. Bijvoorbeeld over spelen, school of sport.

De kinderburgemeester heeft de volgende taken:

• Ceremonieel: hij/zij gaat met de burgemeester mee naar evenementen en houdt daar soms een korte toespraak. Denk aan de intocht van Sinterklaas en de herdenkingen op 4 en 5 mei. Het gaat vooral om activiteiten voor kinderen en jongeren.
  • Ambassadeur voor kinderzaken: hij/zij praat met de burgemeester en andere mensen in de gemeente over onderwerpen die belangrijk zijn voor kinderen. Bijvoorbeeld over spelen, school of sport. Andere kinderen kunnen de kinderburgemeester hierom vragen en informatie geven. De kinderburgemeester is voor hen het aanspreekpunt.
  • De kinderburgemeester heeft verschillende speerpunten waar hij/zij zich voor inzet.

E-mail: kinderburgemeester@ridderkerk.nl