Aansprakelijkheid Chemours

25 augustus 2023, 19:08
Voor de Ridderkerkse zwemlocaties Vijver Oosterpark, Woude en de Waalboezem Surfbocht kan het RIVM zeggen dat de berekende hoeveelheid PFAS niet schadelijk is voor de gezondheid van zwemmers.

De gemeente Ridderkerk heeft een aansprakelijkheidstelling en stuitingsbrief verstuurd naar chemiefabriek Chemours. Daarmee wordt de mogelijkheid opengehouden om het bedrijf op een later moment onderbouwd aansprakelijk te stellen voor geleden en toekomstige schade van vrijgekomen PFAS.

Al geruime tijd is bekend dat er bij productieprocessen van Chemours PFAS vrijkomt. De afgelopen jaren zijn steeds meer onderzoeken gepubliceerd die de aanwezigheid van PFAS in de bodem en in het water aangetoond hebben. Dit kan gezondheidsschade opleveren voor inwoners en dieren.

De gemeenten in de regio waar de hoogste waarden zijn aangetroffen (Dordrecht, Sliedrecht, Molenlanden en Papendrecht) zijn in de achterliggende tijd een juridische procedure gestart om het bedrijf aansprakelijk te stellen. Andere gemeenten kunnen zich daarbij aansluiten door het sturen van een zogenaamde aansprakelijkheidstelling en stuitingsbrief. Vanwege de actuele inzichten over schadelijkheid, de mogelijke gevolgen hiervan voor de gezondheid van inwoners en dieren en de stijgende kosten van het grondverzet, heeft de gemeente Ridderkerk besloten alsnog een aansprakelijkheidstelling en stuitingsbrief te versturen. Op die manier wordt de mogelijkheid opengehouden om het bedrijf op een later moment onderbouwd aansprakelijk te stellen voor geleden en toekomstige schade.

PFAS in Ridderkerk

Het RIVM heeft in juli berekend hoeveel PFAS er zit in het water van dertien zwemlocaties in de omgeving van chemiefabriek Chemours. Voor twaalf locaties (waaronder de Ridderkerkse zwemlocaties Vijver Oosterpark, Woude en de Waalboezem Surfbocht) kan het RIVM zeggen dat de berekende hoeveelheid PFAS niet schadelijk is voor de gezondheid van zwemmers. Alleen het water van recreatieplas Merwelanden in Dordrecht moet nader worden onderzocht.

Het persbericht van het RIVM vindt u via https://www.rivm.nl/pfas/actueel/zwemmen-in-omgeving-van-chemours-niet-schadelijk-voor-gezondheid.