Welkom voor nieuwe Nederlanders

21 december 2023, 09:00
Burgemeester Oosterwijk met een aantal Ridderkerkers die het Nederlanderschap kregen.

De naturalisatieceremonie is het laatste onderdeel om de Nederlandse nationaliteit te krijgen. De nieuwe Nederlanders leggen tegenover burgemeester Marco Oosterwijk de ‘verklaring van verbondenheid’ af, door het zweren van de eed of het uitspreken van de belofte.

Verbonden

In een toespraak ging burgemeester Oosterwijk in op de betekenis van de Nederlandse nationaliteit. Door hun naturalisatie laten de ‘nieuwe Nederlanders’ zien dat zij verbonden zijn met de Nederlandse maatschappij, en de rechten en plichten die daar bij horen. Hij nodigde hen nadrukkelijk uit om mee te doen in de Ridderkerkse samenleving: “Want samen maken we Ridderkerk.

De landelijke Naturalisatiedag of Koninkrijksdag wordt op 15 december gehouden. In 1954 werd namelijk het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden getekend. Het statuut regelt de verhoudingen tussen Nederland en haar overzeese gebieden.