Kinderburgemeester Meike Oosterwijk blikt terug

18 januari 2024, 09:00
Kinderburgemeester Meike Oosterwijk (derde van links) overhandigde eind vorig jaar haar zelf verzonnen brievenbusdoos tegen pesten aan vertrouwenspersoon Vera der Nederlanden van CBS De Klimop (rechts).

Op donderdag 16 februari vorig jaar vond de officiële installatie van kinderburgemeester Meike Oosterwijk plaats. Tijdens de raadsvergadering kreeg zij voor het eerst de symbolische ambtsketen omgehangen. Meike blikt met veel plezier terug op een inspirerend jaar.

Meike heeft het afgelopen jaar als kinderburgemeester als heel bijzonder ervaren en heeft situaties meegemaakt die zij anders niet zou meemaken. “Het was een leuke tijd, met allemaal lieve mensen en leuke en indrukwekkende activiteiten.”

Meike ging regelmatig op stap, soms met de burgemeester en soms met een wethouder. “Het allerleukst was toch wel de intocht van Sinterklaas, want daar waren heel veel kinderen bij aanwezig. Daarnaast vond ik het meelopen met de stoet en het leggen van een krans tijdens de Dodenherdenking op 4 mei ook een heel speciaal moment. Het openen van de Avondvierdaagse met burgemeester Marco Oosterwijk en verschillende voorstellingen in theater Het Plein met wethouder Fleur Stip was ook heel leuk om te doen.”

In het begin van de ambtsperiode vonden haar klasgenoten het best bijzonder dat zij bij de kinderburgemeester in de klas zaten, maar na verloop van tijd wende dit en werd alles weer normaal. “Het kan soms best spannend zijn om te spreken voor een grote groep, maar ik vond het vooral erg leuk.”

Als kinderburgemeester heeft Meike zich met volle toewijding ingezet voor de belangen van de kinderen in Ridderkerk. Meike had drie speerpunten waar zij zich hard voor heeft gemaakt: veilig en leuk buitenspelen, zwerfafval tegengaan en opkomen voor kinderen die gepest worden. Voor de herinrichting van de speelplek in het Reijerpark heeft Meike meegeholpen tijdens de communicatie hierover. Ook heeft Meike een advies geschreven voor het buitenspeelbeleid dat in 2024 opgesteld wordt. In de herfstvakantie is Meike samen met wethouder Peter Meij en een groep kinderen in het centrum op pad geweest om zwerfafval te prikken.

De pestdoos

Om kinderen die gepest worden een stem te geven, heeft Meike ‘de pestdoos’ bedacht. De pestdoos werd ook buiten de grenzen van Ridderkerk opgemerkt. Het Algemeen Dagblad, Radio Veronica en krant Kidsweek zijn bij Meike op school langs geweest voor een interview. SBS6 heeft Meike en haar pestdoos tijdens GoedNieuws Vandaag uitgezonden. En als kers op de taart was de pestdoos van Meike ook in een uitzending bij het Jeugdjournaal te zien. Ook kwamen er verzoeken van verschillende scholen die ook zo’n pestdoos wilden hebben. Meike: “Dit was echt bizar, maar wel heel leuk dat verschillende media dit hadden opgemerkt en er aandacht aan wilden geven. Pesten is een belangrijk onderwerp, dat altijd bespreekbaar gemaakt moet worden. Stoppen zal het waarschijnlijk niet, maar het kan op sommige scholen misschien minder worden.”

Nu de ambtsperiode van Meike ten einde loopt, is de gemeente op zoek naar een nieuwe kinderburgemeester. Alle kinderen die in groep 7 van een Ridderkerkse basisschool zitten en in Ridderkerk wonen, konden tot 8 januari solliciteren naar deze eervolle functie. De nieuwe kinderburgemeester neemt eind januari het stokje van Meike over. Hij of zij krijgt dan ook de mogelijkheid om op te komen voor de belangen van Ridderkerkse kinderen en om hun stem te laten horen.