Vachtverzorging voor iedere hond en kat

29 februari 2024, 09:00
Eigenaresse Irene Kern trimt met haar medewerkers meer dan 2.000 honden per jaar.

De wollige vacht van een dwergkeeshond die vol klitten zit, een Yorkshire terriër die door zijn lange haren niks meer kan zien of een oude kat die zichzelf niet meer kan wassen: bij Trimsalon Ridderkerk is het iedere werkdag een gezellige beestenboel. Eigenaresse Irene Kern: “Baasjes voelen onze passie voor dieren.”

Iedereen verklaarde haar voor gek, toen Irene vijf jaar geleden het pand aan de Dr. Colijnstraat op het oog had. Na haar werk in een dierenspeciaalzaak besloot ze de opleiding tot honden- en kattentrimmer te volgen. Drie jaar lang had ze een trimsalon aan huis. Maar na haar scheiding kwam ze voor de keus te staan: stoppen, of een ruimte zoeken en doorgaan. “Van een kleine trimsalon aan huis met één trimtafel, naar zo’n grote ruimte. Maar ik wist het zeker: dat gaat me lukken.”

Persoonlijke situatie

Met acht trimtafels, vijf medewerkers en zeven stagiaires is het met Trimsalon Ridderkerk ‘snel gegaan’, volgens Irene. Vorig jaar kwamen meer dan 2.000 honden en zo’n 250 katten over de vloer. Het allerbelangrijkste dat Irene en haar medewerkers uitdragen? “We zijn geen afgeefloket”, legt ze uit. “De behandeling is per dier en per ras heel verschillend. Een behandeling duurt sowieso een paar uur. Dat is afhankelijk van de vachtconditie en het gedrag van het dier. Soms moeten we wel drie keer wassen. Dan drogen we het tot de vacht kurkdroog is. Pas dan gaan we knippen.”

Een drukke labradoodle die buiten vaak door de modder banjert, krijgt dan ook van Irene en haar medewerkers een ander kapsel dan een schoothondje dat drie keer per dag geborsteld wordt. Met hun kennis en ervaring bekijken ze de persoonlijke situatie van elk dier dat op hun trimtafel komt. “Als een dier hier voor het eerst komt, stellen we dan ook allerlei vragen. Heeft het een allergie? Wordt het regelmatig geborsteld? Heeft het medische problemen? We geven elk dier een op maat gemaakte vachtverzorging.”

Onderschat beroep

Het werk van de trimsters houdt niet op bij het verzorgen van de vacht. “We sturen bijna dagelijks een dier naar de dierenarts omdat we zien dat er meer aan de hand is dan alleen een schilferige of vette vacht.” Irene werkt alleen met trimsters die een diploma hebben van een erkende opleiding of er studeren. “Honden- en kattentrimmer is een onderschat beroep. Een hond of kat trimmen, dat doe je natuurlijk niet zomaar. Naast een pittige opleiding van twee jaar ben je ook verplicht om minimaal tachtig dagen stage te lopen.”

Naast alle trimwerkzaamheden verkoopt Irene ook allerlei producten zoals shampoo, een nieuwe mand, kluiven en speelgoed voor honden en katten. Ook geeft ze regelmatig workshops aan hondeneigenaren. “Ze leren dan hun hond op een professionele manier te trimmen.”

Heeft u als ondernemer vragen aan de gemeente? Neem dan contact op met de bedrijfscontactfunctionarissen.