Voorleesplezier bij Ridderkerkse kinderen

8 februari 2024, 09:00
Wethouder Fleur Stip ging langs bij OBS De Botter om voor te lezen.

Voorlezen is leuk én belangrijk voor de (taal)ontwikkeling. Afgelopen week vonden daarom de Nationale Voorleesdagen plaats. Ook in Ridderkerk werd er volop voorgelezen.

Wethouder Fleur Stip ging vrijdagmiddag langs bij OBS De Botter om voor te lezen aan twee groepen. De wethouder las voor uit de prentenboeken ‘Kikker is Kikker’ en ‘Aron en Aardappel’. De kinderen luisterden aandachtig naar deze verhalen.

Eerder in week zat de wethouder samen met Annelies Polfliet (leesconsulent van de bibliotheek) en Suus Vermeer (intern begeleider bij een basisschool in Rotterdam) in de jury bij de jaarlijkse voorleeswedstrijd georganiseerd door de Bibliotheek AanZet. Negen kinderen uit groep 7 en 8 van verschillende Ridderkerkse basisscholen namen het in de Hofzaal in het gemeentehuis tegen elkaar op om voorleeskampioen van Ridderkerk te worden.

Volgens de jury was het erg moeilijk om een winnaar aan te wijzen, want er verschenen getalenteerde voorlezers op het podium, die zich goed hadden voorbereid. “Jullie hebben je goed ingeleefd in het verhaal, jullie waren goed in het stemgebruik en het was fijn jullie op het podium te hebben”, aldus de lovende jury.

Kleine onderdelen zorgden er uiteindelijk voor dat de eerste prijs naar Evi Bol ging. De twaalfjarige leerling van OBS De Reijer las een fragment voor uit ‘Verdacht’ van Carry Slee. Evi mag Ridderkerk vertegenwoordigen tijdens de regionale voorronde. Daarna zijn er de provinciale voorronde en de landelijke finale op 22 mei 2024 in Tivoli Vredenburg in Utrecht.