Vrijblijvend volleyballen voor iedereen

11 januari 2024, 09:00
Voorzitter Jeroen de Kort (midden) van Voio'72 en zijn teamleden op een vrijdagavond in sporthal De Fakkel.

Iedere vrijdagavond volleyballen, of weleens een potje spelen? Beide kan bij Voio’72. Voorzitter Jeroen de Kort: “We kennen geen verplichtingen.”

Met plezier volleyballen op ieder zijn of haar eigen niveau, dat is de essentie van Volleybalvereniging Opgericht in Oktober 1972. In sporthal De Fakkel is iedere vrijdagavond wel een groepje te vinden dat aan het volleyballen is. Dat zijn niet alleen leden van de vereniging, maar ook volleyballiefhebbers die met een strippenkaart zo nu en dan langskomen voor een potje.

Altijd gezellig

De 45 vaste leden zijn verdeeld over één herenteam en vier mixteams, maar niet iedereen speelt in een team. “Je kunt bij ons ook volleyballen zonder competitie te spelen”, legt Jeroen de Kort uit. De Ridderkerker is al 33 jaar lid van de vereniging en wekelijks bezig met zijn favoriete sport. “Ik begon als recreant en voelde me er gelijk thuis, zelfs zonder volleybalervaring.”

Een vrijdagavond met Voio’72 is altijd gezellig volgens Jeroen. “We geven eerst een training. Daarna maken we teams en spelen een potje. Iedereen is vrij om te komen en gaan wanneer hij of zij wil. De leden die competities spelen, kunnen dan ook een thuiswedstrijd spelen. Als er een uitwedstrijd is, is dat op de speelavond van de andere vereniging. Dat is altijd doordeweeks.”

Iedereen vanaf vijftien jaar is welkom bij de enige Ridderkerkse volleybalvereniging, ook zonder ervaring. “Voor ieder niveau hebben we wel een clubje dat met elkaar kan spelen. Sommige leden hebben het best ver geschopt in de volleybalwereld, maar komen bij ons terug om te volleyballen zonder vast te zitten aan trainingen.”

De spelers volleyballen het hele jaar door. In de zomer kunnen ze niet alleen op vrijdag spelen, maar ook dinsdag op de beachvolleybalvelden in het Reyerparc. Twee keer per jaar organiseert Voio’72 ook een toernooi met andere volleybalverenigingen in de regio. Daarnaast zijn er inloopavonden en demonstraties. Aan het eind van elke zomer organiseert de vereniging een barbecue.

Samen winnen, samen verliezen, dat is de mentaliteit die er bij Voio’72 in zit. “En elkaar ermee dwarszitten”, grapt Jeroen. “We zijn een heel sociale vereniging en het ledenaantal is al jaren stabiel. De heren zijn in de meerderheid, dus zeker dames zijn erg welkom.”

De gemiddelde leeftijd ligt volgens Jeroen rond de 40, maar de leeftijden van de leden variëren tussen de 15 en 71 jaar. “We hebben weleens een 80-jarig lid gehad. Ouderen zijn net zo welkom als jongeren, zij kunnen net zo goed leren volleyballen en er ook net zoveel plezier in hebben.”