Gedenktekens, grafbeplanting en onderhoud graven

Bij het graf kunt u een gedenkteken plaatsen. Hiervoor heeft u een plaatsingsvergunning nodig. Meestal regelt uw steenhouwer deze vergunning. Zo niet, dan moet u zelf de vergunning bij ons aanvragen.

U kunt op het graf ook planten en/of andere natuurlijke materialen aanbrengen.

Lees de regels over gedenktekens in het Uitvoeringsbesluit grafbedekking.

U kunt de plaatsingsvergunning aanvragen via begraafplaats@ridderkerk.nl.

Aan het einde van het hoofdpad op begraafplaats Vredehof staat een gedenkboom gemaakt van cortenstaal. Deze boom is bedoeld als herdenkingsplaats voor de overledenen van de geruimde graven van de begraafplaatsen Vredehof en Rusthof. In de boom kunt u een persoonlijk gedenkblaadje van keramiek laten hangen. Zo leeft uw dierbare in de gedenkboom voort.

Op het gedenkblaadje kunt u een tekst laten plaatsen. Bijvoorbeeld de naam van de overledene of een persoonlijke boodschap. U mag ook zelf de kleur van het blaadje uitkiezen. Wilt u een blaadje aanvragen voor in de gedenkboom? Vraag dan het bestelformulier aan. Dit kan via e-mail begraafplaats@ridderkerk.nl.

Wij verzamelen de aanvragen en sturen deze naar de keramiste.

Afhankelijk van de locatie mag u een particulier graf bedekken met natuurlijk materiaal. Denk aan planten of houtsnippers. Hiervoor heeft u geen vergunning nodig. Op een algemeen graf mag u 30 centimeter voor het gedenkteken een bloemetje, bakje of beplanting plaatsen.

Houd rekening met het volgende:

• U moet de grafbedekking zelf onderhouden.
  • U mag geen grind op of rond het graf aanbrengen.
  • Zet planten, bloemen of struiken alleen op het graf en niet ernaast of erachter.
  • De beplanting mag maximaal 40 centimeter hoog zijn.
  • Gebruik alleen natuurlijk afbreekbaar materiaal. Zoals houtsnippers, cacaodoppen of schelpen. Op begraafplaats Vredehof vindt u op verschillende plekken schelpen. Deze kunt u gebruiken als grafbedekking.
  • Vazen of potten mogen niet van glas zijn. Deze kunnen omwaaien en breken.
  • Zorg dat uw beplanting en/of vazen en potten niet in de weg staan. Medewerkers van de begraafplaats moeten nog steeds onderhoud kunnen plegen aan de grond rondom het graf.
  • Houd andere graven netjes.

Medewerkers van de gemeente onderhouden de algemene plekken op de begraafplaatsen. Zij verzorgen niet de graven. U moet het graf van uw dierbare zelf onderhouden. Dit geldt ook voor het gedenkteken en de beplanting op het graf. De gemeente zorgt, onder andere, voor het:

• snoeien van bomen en hagen
  • onderhouden van paden en planten
  • maaien van gazons