Melding maken buitenruimte en overlast
Ziet u iets in de gemeente wat kapot is, overlast geeft of voor een onveilige situatie zorgt? Meld het dan aan de gemeente. Denk aan losse stoeptegels, zwerfvuil of omgewaaide bomen. U kunt een melding maken via het online meldformulier.
Meldingen zijn onder te verdelen in buitenruimte en overlast. Buitenruimte is een verzamelnaam voor de plekken die wij allemaal gebruiken, zoals straten en parken. U kiest in het formulier welke categorie het best bij uw melding past.

Geef uw melding aan ons door.
Buitenruimte
Kies in het formulier voor de categorie buitenruimte als uw melding gaat over:
- onderhoud aan openbaar groen
- afgewaaide takken of omgewaaide bomen
- kapotte straatverlichting (binnen de bebouwde kom)
- kapotte speeltoestellen
- losse stoeptegels
- overvolle afvalbakken
- zwerfvuil
- dode dieren langs de weg of in het water
- ongedierte en plaagdieren (o.a. ratten)
- verstopte straatkolken
Overlast
Kies in het meldingsformulier voor overlast als uw melding gaat over:
- handhaving op parkeren
- hondenoverlast
- illegaal grofvuil
- bijplaatsing (vuilniszakken naast de container)
- overhangend groen (particulier)
- overlast van horeca
- hangjongeren
- vandalisme
- vuurwerkoverlast
- wees- en wrakfietsen
Andere meldingen
- Ervaart u woonoverlast van uw buren, houtrookoverlast of geluidshinder? Meldt dit dan via het formulier overlast.
- Ervaart u overlast door bedrijven, evenementen of verenigingen? Doe dan een melding bij de DCMR.
- Voor gevonden dieren belt u de Dierenambulance Zuid-Holland Zuid via 0900 112 0000.
Doorgegeven meldingen
Op de overzichtskaart ziet u of er al een melding is gedaan. Als dit het geval is, dan hoeft u geen melding te maken.
Afhankelijk van wat u bij ons gemeld heeft wordt bepaald of we dit op de openbare overzichtskaart tonen. Meldingen worden onder werktijd gecontroleerd. Als de melding afgehandeld is tonen wij deze nog twee weken op de kaart.
Straatverlichting
Onze aannemer onderzoekt of de storing bovengronds of ondergronds is. De aannemer behandelt bovengrondse problemen meestal binnen 5 werkdagen. Soms duurt het langer omdat:
- onderdelen moeten worden besteld
- werkzaamheden worden meegenomen in een vaste (al geplande) onderhoudsronde
- het weer voor vertraging kan zorgen
- het probleem in het netwerk van Stedin zit
Gaat het om een ondergrondse storing? Voor ondergrondse storingen schakelen we Stedin in. Het kan het een paar weken duren voor Stedin het probleem heeft opgelost. Dit hangt af van de situatie of oorzaak omdat:
- de omwonenden eerst ingelicht moeten worden over een stroomonderbreking vanwege de reparatie
- vaak een vergunning nodig is om de grond open te mogen maken
- het weer voor vertraging kan zorgen
Wij hebben geen invloed op de planning van Stedin. Daarom kan het voorkomen dat wij uw melding al afmelden voordat Stedin de storing heeft opgelost.
Soms staan de lantaarnpalen overdag aan, zodat Stedin kan nagaan waar de storing zit en kan controleren of de storing is opgelost. Meestal gaat de verlichting dezelfde dag weer uit.
U kunt een melding over afval doen bij BAR Afvalbeheer. U kunt deze melding doen over:
- cocon gft
- glas-/textiel-/papiercontainer
- minicontainer gft/papier/restafval
- niet opgehaald grofvuil/oud ijzer
- ondergrondse container restafval
Melding bijplaatsing en illegaal (grof)vuil
Meldingen over bijplaatsing (vuilniszakken naast container) en illegaal (grof)vuil? Doe dan een melding buitenruimte.
Bekijk de pagina Verkeersveiligheid voor de veelgestelde vragen en antwoorden over dit onderwerp.
Is er een gevaarlijke situatie, bijvoorbeeld een gat in de weg of een omgevallen lichtmast of boom? Bel ons dan via (0180) 451 234. Buiten kantoortijden wordt u doorverbonden met onze alarmcentrale. Gaat uw spoedmelding over openbare orde en veiligheid? Bel dan altijd de politie, via alarmnummer 112 of 0900 88 44.
De melding die u via het meldingsformulier maakt, verschijnt op de overzichtskaart. Afhankelijk van wat u bij ons gemeld heeft wordt bepaald of we dit op de openbare overzichtskaart tonen. Meldingen worden onder werktijden gecontroleerd. Als de melding is afgehandeld verdwijnt deze van de kaart.
Behandeling
We behandelen een melding binnen 3 werkdagen. We proberen het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Soms duurt het langer omdat:
- onderdelen moeten worden besteld
- werkzaamheden door een bedrijf gedaan worden (bijvoorbeeld bij straatverlichting)
- werkzaamheden pas worden meegenomen in een vaste (al geplande) onderhoudsronde
- het weer voor vertraging kan zorgen
- we bij grotere aanpassingen soms eerst onderzoek doen, bijvoorbeeld als het om een verkeerssituatie gaat.
Als het niet lukt om online een melding te doen, neem dan contact met ons op.
Wilt u iets anders melden of heeft u een klacht of bezwaar? Bekijk onze overzichtspagina.