Winkeltijdenwet, ontheffing

Binnen de mogelijkheden van de Winkeltijdenwet mogen winkeliers zelf hun openingstijden bepalen. Winkels mogen open zijn van maandag tot en met zaterdag tussen 6.00 en 22.00 uur. Op zondag mogen de winkels in Ridderkerk niet geopend zijn.

Het is mogelijk om een incidentele ontheffing aan te vragen. Deze ontheffing verleent eenmalig toestemming om buiten de standaard openingstijden open te zijn.

DigiD Logo eHerkenning logo

Log in met DigiD of eHerkenning. Lees meer over DigiD of eHerkenning.

Aanvragen ontheffing

Tijdens de volgende feestdagen gelden de volgende toegestane openingstijden:

• Goede vrijdag tussen 06.00 en 19.00 uur
  • Tweede Paasdag tussen 06.00 en 22.00 uur
  • Hemelvaartsdag tussen 06.00 en 22.00 uur
  • Tweede Pinksterdag tussen 06.00 en 22.00 uur

Tijdens de volgende feestdagen gelden de volgende toegestane openingstijden:

• Nieuwjaarsdag tussen 06.00 en 22.00 uur, tenzij deze op zondag valt
  • 4 mei tussen 06.00 en 19.00 uur, tenzij deze op zondag valt
  • 24 december tussen 06.00 en 19.00 uur, tenzij deze op zondag valt
  • Tweede Kerstdag tussen 06.00 en 22.00 uur, tenzij deze op zondag valt

Als deze feestdagen op een zondag vallen, gelden bovenvermelde openingstijden niet. Op zondagen mogen de winkels in Ridderkerk niet geopend zijn.

Met de overige feestdagen mogen de winkels ook niet geopend zijn.

Het is mogelijk om een incidentele ontheffing aan te vragen. Een incidentele ontheffing verleent eenmalig toestemming om buiten de standaard openingstijden (zoals hierboven vermeld) open te zijn.

Wilt u buiten de normale openingstijden open zijn? Dan vraagt u de incidentele ontheffing aan.

• Doe dit minimaal 3 weken van te voren.
  • We vragen u om in te loggen met eHerkenning zodat we zeker weten dat u zelf de aanvraag doet. Heeft u nog geen eHerkenning? Dan kunt u ook inloggen met DigiD.

Stel uw vraag via ons contactformulier.