Regeling alleenverdieners

De Regeling alleenverdieners is bedoeld voor gezinnen waarin één partner een uitkering (niet bijstand) ontvangt en de andere partner geen of een laag inkomen heeft. Sommige van deze gezinnen houden minder geld over om van te leven dan wanneer zij alleen bijstand zouden ontvangen. Zij hebben misschien recht op een aanvulling op hun inkomen.

Soms hebben partners samen een lager inkomen dan het sociaal minimum. Dat is het minimale bedrag dat nodig is om van te leven. Dit kan gebeuren als de ene partner een uitkering krijgt (bijvoorbeeld van het UWV, SVB of een private verzekeraar) en de ander geen of weinig inkomen heeft. Dit noemen we een alleenverdieners-huishouden. Bij deze partners werken verschillende regelingen van onder andere de Belastingdienst elkaar tegen. Daardoor krijgen zij minder huur- en zorgtoeslag dan zij nodig hebben. En houden zij minder geld over dan mensen met alleen een bijstandsuitkering. Dat is niet de bedoeling. De gemeente ondersteunt deze gezinnen tot er in 2028 een definitieve oplossing via een fiscale regeling komt.

  • U doet samen met uw partner belastingaangifte en ontvangt samen huur- en/of zorgtoeslag.
  • U heeft een uitkering van het UWV, SVB en/of een private verzekeraar en eventueel ook een laag inkomen uit werk.
  • De andere partner heeft weinig of geen inkomen.
  • Uw inkomen wordt eventueel aangevuld met een uitkering uit de Participatiewet (oftewel bijstand).

De Regeling alleenverdieners is een tijdelijke regeling voor de jaren 2025, 2026 en 2027. Gezinnen die in aanmerking komen krijgen per kalenderjaar een vast bedrag. Dit gebeurt meestal automatisch. U hoeft hiervoor geen aanvraag in te dienen.

Controleer eerst of u misschien recht heeft op een toeslag van de Regeling alleenverdieners. Vul daarvoor de vragenlijst Regeling alleenverdieners in.

De regeling is tijdelijk en alleen geldig voor de jaren 2025, 2026 en 2027. Als u de alleenverdienerstoeslag heeft ontvangen en uw situatie verandert niet, dan krijgt u het volgende jaar automatisch de alleenverdienerstoeslag. U hoeft dan niet opnieuw een aanvraag te doen.

De gemeente krijgt elk jaar van de Belastingdienst een lijst met gezinnen die te maken hebben met alleenverdienersproblematiek. De Belastingdienst gebruikt gegevens uit het verleden. Daardoor kan het zijn dat u niet op de lijst staat, maar wel dit probleem heeft. Samen met de Sociaal Raadslieden kunt u uitzoeken of u recht heeft op de toeslag. Zij helpen u ook met de aanvraag.

Nee, u hoeft het bedrag later niet terug te betalen.

Staat uw vraag er niet bij? Neem contact met ons op.