Haven

De haven van Ridderkerk ligt aan de Nieuwe Maas en Noord. In de haven zijn 2 jachthavens en een industriehaven gevestigd.

Op de kop van de haven ligt de passantensteiger. Hier kunnen (binnenvaart)schepen met een maximale lengte van 80 meter aanmeren. Wilt u aanmeren? Neem dan contact op met de havenmeester, telefoon 0180 424 925.

Jachthavens

Jachthaven Sint Joris

Haven 30, 2984 BR Ridderkerk
Telefoonnummer jachthavenmeester: 06 100 12 360
Website: www.stjorishavenridderkerk.nl

Jachthaven Ridderkerk BV

Haven 24 in 2984 BR Ridderkerk
Telefoonnummer: 0180 421 831

Beide jachthavens hebben een diepgang van 2 meter NAP.

Industriehaven

Aan de oever van de rivier zijn diverse bedrijven gevestigd. De loswal in de industriehaven wordt door gemeente verhuurd.

De industriehaven heeft een diepgang van 4,5 meter NAP.

Neem voor het aanvragen van een ligplaats contact op met de havenmeester via telefoonnummer (0180) 424 925.

Op basis van de Verordening haven- en kadegelden wordt voor gebruik van de haven havengeld in rekening gebracht. De huidige tarieven kunt u vinden in de Verordening Haven en Kadegeld 2023.

Schepen met een officieel adres en registratie in Ridderkerk zijn 3 weken per jaar vrij gesteld van betaling. Neem voor meer informatie contact op met de havenmeester (0180) 424 925

Bel bij spoed het landelijke alarmnummer 112.

Geen spoed? Neem dan contact op met de havenmeester via telefoonnummer (0180) 424 925.

Hoogwater

Rijkswaterstaat informeert de havenmeester over hoogwater op de rivier. De havenmeester informeert vervolgens belanghebbenden en zorgt indien nodig voor het aanbrengen van een noodbrug bij het ponton van de waterbus.

Wilt u ook geïnformeerd worden bij hoogwater? Neem dan contact op met de havenmeester via telefoonnummer (0180) 424 925.

Bij de ingang van de haven staan twee havenlichten (lichtopstanden), zodat schepen veilig de haven kunnen binnenvaren. Een derde havenlicht staat op de Boele pier.

Werkt een havenlicht niet? Neem dan contact op met de havenmeester via telefoonnummer (0180) 424 925.

Alle gemeenten in Nederland waar het mogelijk is om zeeschepen te ontvangen, vallen onder de ISPS-code. Dat is een internationale afspraak voor de beveiliging van schepen en havenfaciliteiten. Ook gemeentelijke en particuliere laad- en loswallen vallen onder deze regeling.

De burgemeester van Ridderkerk is Port Security Authority (PSA). In de praktijk worden deze werkzaamheden uitgevoerd door de Port Security Officier (PSO). In Ridderkerk is dat de havenmeester.

Voor meer informatie over beveiliging van de haven kunt u contact opnemen met de havenmeester via telefoonnummer (0180) 424 925.