Meest gestelde vragen opvang asielzoekers
Het is aan een nieuw college om het proces voor de komst van de nieuwe opvang voor asielzoekers op te pakken. Dat zullen ze doen nadat er nieuw college is gevormd. Naar verwachting is dat in het tweede kwartaal van 2026.
Het COA heeft in 2025 onderzoek gedaan naar de locatie Oudelande om te kunnen bepalen of het een geschikte locatie was om een opvang te bouwen. Onderdeel daarvan was bijvoorbeeld bodemonderzoek. Het zou dus kunnen dat u werkzaamheden heeft gezien. Maar die hadden niks te maken met het daadwerkelijk bouwen van een nieuwe opvang.
De landelijke behoefte aan opvang van vluchtelingen blijft hoog. De asielzoekerscentra zitten overvol en dat levert schrijnende situaties op. Ridderkerk vangt daarom al enige tijd 90 asielzoekers op. Vanwege het tekort aan opvanglocaties voor vluchtelingen in het land is in 2024 wettelijk geregeld dat iedere regio vanaf 1 juli 2025 een grotere bijdrage aan de opvang levert. Dit is vastgelegd in de Spreidingswet. We vinden het belangrijk om aan onze wettelijke taak te voldoen. Daar kunnen we als gemeente niet omheen.
Ridderkerk heeft de wettelijke opgave om 250 mensen op te vangen. We vangen nu al 90 mensen op, op de Calypso. Dat breiden we uit tot 250 asielzoekers. De mensen die nu op de Calypso zitten, zullen meeverhuizen naar de nieuwe locatie en vallen dus onder die 250 asielzoekers in totaal.
Op dit moment ligt het proces voor de komst van een asielopvang stil. Lees meer daarover in het bericht Komst opvang asielzoekers uitgesteld. De gemeente heeft een locatie aangeboden vanwege de Spreidingswet, namelijk Oudelande. Het COA is akkoord met die locatie. Het nieuwe college dat wordt gevormd in 2026 pakt het proces weer verder op.
Ridderkerk gaat door met de uitbreiding van het aantal asielzoekers zolang de Spreidingswet van kracht is. Wanneer de Spreidingswet wordt ingetrokken, maakt het gemeentebestuur een nieuwe afweging.
Er zijn meerdere mogelijke locaties verkend. De locatie die hier als meest geschikt uitkwam, is het oude baggerdepot. Deze locatie ligt ten oosten van de Rotterdamseweg, tussen de Oudelande en N915.

Bij het onderzoek naar een mogelijke locatie is gekeken naar verschillende zaken. We vinden het belangrijk dat de tijdelijke opvangvoorziening niet op een plek komt waar permanente woningen gebouwd zouden kunnen worden. Ook hebben we gezocht naar een locatie buiten de kern. En uiteraard moet de locatie groot genoeg zijn. Daarnaast moet het ook een goed bereikbare locatie zijn en moet hij in korte tijd ontwikkeld kunnen worden.
Mensen die in een asielzoekersopvang wonen, hebben begeleiding nodig. Volgens het COA is dit met meerdere kleine locaties moeilijk te organiseren. Ook de veiligheid op en rondom de opvang en de organisatie van activiteiten en het regelen van personeel kan met één locatie volgens het COA worden gewaarborgd. Als gemeente hebben we daarom, ook op advies van het COA, gekozen voor één locatie.
Nee, er zijn geen andere locaties in beeld. Alle andere locaties die onderzocht zijn, vallen af.
De nieuwe opvanglocatie is bedoeld voor asielzoekers, mensen die zich als vluchteling hebben aangemeld, een asielaanvraag hebben gedaan en die vervolgens moeten wachten tot over hun asielaanvraag is beslist. Ook kunnen het mensen zijn die de algemene asielprocedure al hebben doorlopen, maar nog geen woning hebben toegewezen gekregen. Ridderkerk wil geen alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV’ers) opvangen.
De 90 asielzoekers die nu verblijven op de Calypso, de boot in de haven, gaan ook naar de nieuwe locatie.
Het COA is verantwoordelijk voor de bouw en de exploitatie van de locatie en daarmee ook voor de kosten.
Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) is verantwoordelijk voor de opvang van asielzoekers en de begeleiding naar een toekomst binnen of buiten Nederland. Het COA is verantwoordelijk voor de bouw van de nieuwe opvangvoorziening en regelt straks alles wat met de opvang te maken heeft. Uiteraard gebeurt dit in goed overleg met de gemeente.
Wanneer definitief duidelijk is dat de opvanglocatie gebouwd gaat worden, gaat de gemeente, samen met het COA, in gesprek met de inwoners in de buurt van de beoogde locatie. Ook zal het COA en de gemeente inwoners uitnodigen om mee te denken over de manier waarop de nieuwe opvanglocatie op een goede manier ingepast kan worden in Ridderkerk. Dit proces wordt verder opgepakt na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026.
Asielzoekers die een status krijgen blijven meestal niet in Ridderkerk. Asielzoekers worden statushouders (of vergunninghouders) op het moment dat zij een verblijfsvergunning krijgen. Dat betekent dat ze in Nederland mogen blijven wonen. Wanneer een asielzoeker een verblijfsvergunning krijgt, verbindt het COA de vergunninghouder binnen 2 weken aan een gemeente waar die persoon de beste kans heeft om in te burgeren. Dat kan in het hele land zijn, dus niet per se in Ridderkerk.
Het is niet zo dat de asielzoekers die in Ridderkerk verblijven, hier ook een woning krijgen toegewezen. Asielzoekers krijgen dan ook geen voorrang op een woning in Ridderkerk. Alleen statushouders (asielzoekers met een verblijfsvergunning) hebben recht op een woning in Nederland. Wanneer een asielzoeker een verblijfsvergunning krijgt, verbindt het COA deze statushouder binnen 2 weken aan een gemeente waar die persoon de beste kans heeft om in te burgeren. Dat kan in het hele land zijn, dus niet per se in Ridderkerk. De Rijksoverheid bepaalt hoeveel statushouders een gemeente moet opvangen. Op dit moment voldoet Ridderkerk aan die eis.
U kunt uw vragen indienen via ons mailadres vluchtelingenopvang@ridderkerk.nl. U krijgt dan van ons binnen enkele dagen een reactie.