Ridderkerkse opvang asielzoekers

In Nederland hebben we momenteel een groot tekort aan opvangplekken voor asielzoekers. De opvangcentra zitten overvol. Hierdoor zijn de omstandigheden voor de mensen die er verblijven heel moeilijk. Daarom heeft begin 2024 de regering bepaald dat iedere gemeente vanaf 1 juli 2025 meer asielzoekers moet opvangen. Ook is vastgelegd hoeveel opvangplaatsen er nodig zijn. Deze zijn verdeeld over alle provincies en gemeenten. Dit staat in de Spreidingswet.

Verwarring over werkzaamheden op baggerdepot

Vorige week donderdag hebben wij het nieuws gedeeld over een mogelijke opvanglocatie van asielzoekers op de plek van het oude baggerdepot. We zijn op dit moment in afwachting van goedkeuring en besluitvorming van het COA, de provincie en het Rijk.

Inmiddels ontvangen wij verschillende vragen over graafmachines die op dit moment aan het werk zijn op het baggerdepot. Het lijkt alsof we, ondanks dat we in afwachting zijn van de goedkeuring van verschillende partijen, toch alvast aan het werk zijn met de opvanglocatie. Dit is niet het geval.

We werken op een andere plek in Ridderkerk hard aan de realisatie van het zogenoemde Cultuur-, Onderwijs- en Mediagebouw (COM-gebouw) aan de Sportlaan in Ridderkerk. De grond die daar nu vrijkomt wordt tijdelijk opgeslagen op het baggerdepot. Het klopt dus dat met graafmachines op het baggerdepot wordt gewerkt, maar deze hebben geen relatie met de mogelijke komst van een opvanglocatie.

2025: mogelijke uitbreiding asielopvang

Met de verplichting voor provincies en gemeenten wil het Rijk ervoor zorgen dat er voldoende opvangplekken komen. Ook wordt zo de opvang evenwichtiger over het land verdeeld.

Op dit moment biedt Ridderkerk al onderdak aan 90 asielzoekers. De nieuwe, verplichte, opgave voor Ridderkerk is het opvangen van in totaal 250 personen vanaf 1 juli 2025. Na onderzoek ziet de gemeente een goede mogelijkheid hiervoor op de plek van het oude baggerdepot aan de Oudelande, zie de stippellijn op onderstaande foto.

Het oude baggerdepot is de locatie waar mogelijk een nieuwe opvang locatie komt.

Het college van Ridderkerk wil haar verantwoordelijkheid nemen voor de opgave die er ligt. Aan de provincie Zuid-Holland heeft ze daarom laten weten dat Ridderkerk in 2025 het aantal van 90 asielzoekers uit wil én kan breiden naar 250 op de plek van het oude baggerdepot.

De huidige negentig asielzoekers wonen tijdelijk op een asielboot in de haven, de Calypso. Als de nieuwe tijdelijke opvanglocatie er staat, zal de boot in de haven verdwijnen

Asielschip Calypso

Zekerheid na besluiten komende maanden

Het aanbod van Ridderkerk telt alleen als de locatie aan de Oudelande wordt goedgekeurd door het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (het COA) en de provincie. Of de uitbreiding doorgaat is daarom nog afhankelijk van besluiten die de komende maanden worden genomen door het COA, de provincie en het Rijk (de verantwoordelijke minister).

Het college van burgemeester en wethouders:

“Onze gemeente ziet de noodzaak in van het bieden van een fatsoenlijke opvang aan asielzoekers. We hebben daarnaast een wettelijke plicht middels de Spreidingswet die nog steeds van kracht is. Daarom nemen we als gemeente onze verantwoordelijkheid en hebben we gezocht naar een locatie waar het mogelijk is om voor maximaal 5 jaar een opvangvoorziening voor 250 mensen neer te zetten. We hebben bewust gezocht naar een locatie die niet midden in een woonwijk ligt.

We weten eind van het jaar of de opvang er gaat komen. Mocht dit zo zijn, gaan we graag in gesprek met inwoners om mee te denken over de manier waarop de nieuwe opvanglocatie op een goede manier ingepast kan worden in Ridderkerk. In het besef van hoeveel mensen daaraan bijdragen bij de huidige asielzoekers op de Calypso, hebben we er alle vertrouwen in dat ons dat ook gaat lukken bij een eventuele nieuwe locatie.”

Communicatie en betrekken inwoners

Op dit moment is nog niet zeker of de beoogde nieuwe opvanglocatie er daadwerkelijk komt. Dat is nog afhankelijk van de goedkeuring van het COA, de provincie en uiteindelijk de verantwoordelijke minister. Wanneer definitief duidelijk is dat de opvanglocatie gebouwd gaat worden, gaat de gemeente in gesprek met de inwoners in de buurt van de beoogde locatie. Zij zal hen daarover tijdig informeren en uitnodigen. Ook andere inwoners zal de gemeente uitnodigen om mee te denken hoe de nieuwe opvanglocatie op een goede manier ingepast kan worden in Ridderkerk.

We verwachten eind 2024 meer duidelijkheid.

Meer informatie

Vragen en opmerkingen die u nu al heeft kunt u delen met de gemeente. Stuur hiervoor een mail naar vluchtelingenopvang@ridderkerk.nl. Het is via deze weg ook mogelijk om aan te geven dat u persoonlijk met ons in gesprek wil.

Tijdlijn

Februari 2024

Regering neemt Spreidingswet aan. Provincies en gemeenten krijgen verplichte opgave voor de opvang van asielzoekers.

September 2024

Ridderkerk heeft onderzoek gedaan naar een mogelijke locatie voor een nieuwe opvangvoorziening. Hier is een kansrijke locatie uitgekomen.

Oktober 2024

Het college van burgemeester en wethouders van Ridderkerk besluit dat ze haar verantwoordelijkheid wil nemen voor de uitbreiding van de opvang en biedt daarvoor 1 locatie aan de provincie Zuid-Holland aan. Ridderkerk laat aan weten dat ze in principe bereid is de opvang uit te breiden naar 250 plaatsen, mits de aangeboden locatie door het COA en de provincie wordt goedgekeurd.

November 2024

Plannen van alle provincies in Nederland gaan naar het Rijk. Provincie en COA nemen een besluit over de aangeboden locatie van Ridderkerk.

december 2024

Het Rijk neemt een besluit over de plannen van de provincies en dus ook over het bod en locatie van Ridderkerk.