Opvang Oekraïense vluchtelingen

Ridderkerk komt op allerlei manieren in actie voor vluchtelingen uit Oekraïne. Deze pagina gaat daarover en wordt regelmatig aangevuld met nieuwe informatie, bijvoorbeeld over de mogelijkheden om bij te dragen aan de opvang.

Woningen Wooncompas

Een aantal woningen van Wooncompas, die op de nominatie staan gesloopt te worden, zijn tijdelijk beschikbaar gesteld aan Oekraïense vluchtelingen. Het gaat om woningen aan de Rembrandtweg, Hobbemastraat en Hugo de Groothof. Vanwege het grote tekort aan woningen is maximaal een derde van de woningen in deze woongebouwen bedoeld voor vluchtelingen. De andere woningen worden tijdelijk verhuurd aan andere woningzoekenden. Voor het gereedmaken van de woningen en het begeleiden van de vluchtelingen, werken Wooncompas en de gemeente samen met diverse partners zoals Facet Ridderkerk, Vluchtelingenwerk en Service Dienst Werk.

Spreekuur

Oekraïense vluchtelingen kunnen met hun maatschappelijke vragen en voor een luisterend oor terecht bij het spreekuur. Dit spreekuur is op maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur in wijkgebouw Trefpunt Oost aan De Genestetstraat 2. Op dinsdag- en donderdagochtend is het spreekuur van 9.00 tot 12.00 uur in het gemeentehuis aan het Koningsplein. In het Trefpunt is op woensdagochtend Facet Ridderkerk aanwezig om vragen te beantwoorden.

Telefoonnummer voor aanbod opvang

Wilt u tijdelijke opvangplaats beschikbaar stellen, bijvoorbeeld in hun eigen huis. Voor het aanbieden van deze opvang heeft de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond een speciaal telefoonnummer geopend: 088 877 9003. Ook kan een formulier op de website Rijnmondveilig.nl worden ingevuld. Bekijk de handreiking met meer informatie over de particuliere opvang van Oekraïense vluchtelingen.

Inschrijven bij de gemeente

Vluchtelingen uit Oekraïne kunnen worden ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Nadat iemand is ingeschreven krijgt hij/zij een burgerservicenummer (BSN). Met een burgerservicenummer is het bijvoorbeeld mogelijk om een zorgverzekering af te sluiten en een bankrekening te openen (onder andere voor het ontvangen van leefgeld).

Een afspraak maken kan telefonisch via 0180 451 234. Men moet zich kunnen identificeren met een (Oekraïens) paspoort/identiteitsbewijs. Minderjarige kinderen kunnen zonder identiteitsbewijs worden ingeschreven.

Giro 555

Via Giro 555 kunt u met een donatie bijdragen aan medische zorg, eten, onderdak en psychosociale hulp. Het Rode Kruis is een van de samenwerkende hulporganisaties achter Giro 555. Meer informatie over de inzamelingsactie op de website van Giro 555.